tisdag 19 september 2017

Veckans topplista v. 38

Johannas deckarhörna: Temat den här veckan är topp fem höstkänsla. Ett ganska fritt ämne när det kommer till tolkningar. Böcker i höstfärger, som utspelar sig på hösten, eller kanske en författare ni gärna läser när höstmörkret faller? Det blir spännande att se! Här kommer mina höstböcker.
1. Höstlig kvartett av Barbara Pym handlar om fyra udda personer på ett kontor som alla närmar sig pensionering. De är inte vänner precis, men en av männen som är lite kyrklig utav sig hjälper i alla fall en av kvinnorna när hon blivit bostadslös. Det händer inga stora saker. Alla fyra är upptagna med att leva sina små liv. Alla är ensamma och barnlösa och verkar inte så socialt begåvade. Barbara Pym är en mästare på den här sortens berättelser.

2. Höstlegender av Jim Harrison innehåller noveller och ligger till grund för den Oscarsbelönade filmen med samma namn där Brad Pitt och Anthony Hopkins spelar huvudrollerna.
3. Vill du läsa? av Elsa Beskow
 Det glimmar i guld och i klaraste rött,
det prasslar så sakta i parken,
ty hösten är kommen, och björkar och lönn
de fäller nu bladen till marken:
”Så fall, våra blad, fall mjukt och lätt,
vi väver ett täcke så varmt och tätt,
vi väver ett täcke åt marken.

Ur Höstvisa 

4. Höstsol av Lars Wilderäng. En framtidsroman med bl. a. ubåtsjakt i Stockholms skärgård. Jag brukar inte vara så förtjust i SF men den här romanen innehåller ubåtar och det är spännande. Så jag väntar tålmodigt i bibliotekskön.

5. Höstens vår ur Fridolins lustgård av Erik Axel Karlfeldt.

Nu är den stolta vår utsprungen,
den vår de svaga kalla höst.
Nu blommar heden röd av ljungen
och hvitt av liljor älvens bröst.
Nu är den sista visan sjungen
av sommarens kvinnligt veka röst;
nu stiger uppför bergens trappa
trumpetarn storm i dunkel kappa. 

----------

22 kommentarer:

  1. Fin lista! Har inte läst någon av böckerna på listan.

    SvaraRadera
  2. läs Höstlig kvartett! den är mycket bra

    SvaraRadera
  3. eller hur? den bilden sitter på näthinnan

    SvaraRadera
  4. ja, jag väntar och väntar. den verkar spännande och jag har inte läst något av Lars Wilderäng förut

    SvaraRadera
  5. Inget jag har läst faktiskt men alltid kul med lite tips!

    SvaraRadera
  6. ovärderligt med tips ifrån andras bokbloggar

    SvaraRadera
  7. Vilken fin höstig lista. Höstlegender är jag väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är bra. filmen har jag sett mera än en gång

      Radera
  8. Jag har sett filmen, missar inte en film med Brad Pitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att jag sett den ett par gånger. Hopkins är inte så dum han heller

      Radera
  9. Ubåtar är något av ett favorittema, i alla fall att läsa om och se på film. Att åka i är inte aktuellt :)

    SvaraRadera
  10. ubåtar är fascinerande, men inte åka, nej

    SvaraRadera
  11. Vill du läsa? var verkligen fin!

    SvaraRadera
  12. lite dikter då och då är aldrig fel

    SvaraRadera
  13. intressant höstlig lista. Höstlegender har jag sett men inte läst, Beskows är fin, Höstlig kvartett känns bekant men osäker på om jag läst.

    SvaraRadera
  14. har du inte läst Höstlig kvartett så gör det. Barbara Pym var mästerlig

    SvaraRadera
  15. ja, hösten kan vara härlig. men det hade varit bra med lite flera timmar/dag

    SvaraRadera