lördag 8 januari 2011

En spökhistoria efter jul

Jag ville läsa The Small Hand. A Ghost Story.
Av Susan Hill. 2010
Och det fick jag. En god vän med osviklig näsa för god litteratur lånade ut sitt exemplar. Heder åt henne!

Och som jag läste! En natts sömn gick det åt, men det var det värt.
The Small Hand skall läsas när det är mörkt och tyst.
På ett enkelt, rent och vackert språk berättar Susan Hill sin historia om den ensamme Adam Snow, antikvariatsbokhandlare, med kontakter världen över.
I en stor, förfallen trädgård i Suffolk känner han första gången en liten hand förtroendefullt smyga sig in i hans. Vid andra tillfällen är handen hotfull och pockande. Varför? Vems är handen? Håller Adam Snow på att bli tokig?
En sällsynt Shakespeareutgåva för honom till ett avlägset och ensligt beläget kloster, Saint Mathieu, i Frankrike. Abboten i detta kloster är en klok och karismatisk man och Adam Snow anförtror sig åt honom. "Everything is the better when faced", säger Dom Martin. Sagt och gjort. Inte backa, alltså.
Susan Hill är duktig på att skapa stämningar med små medel. Naturen, väder och vind förstärker Adams upplevelser. "...Nothing stirred. No birds sang..."
"... a dilute and watery sun..." Bildspråket är också mycket målande.

Susan Hill har skrivit böcker i ungefär femtio år och finns även översatt till svenska

Susan Hills HEMSIDA

5 kommentarer:

  1. Åh, tackar! Vad roligt att du också tyckte om den! Språket är helt underbart, lågmält och ibland nästan poetiskt och som du skriver mycket stämningsfullt... Nu läser jag som sagt Mist in the mirror som lovar en lika suggestiv sökhistoria.

    SvaraRadera
  2. Inkling: Visst är det poetiskt! Och det var nmagiskt att läsa i mörka, tysta natten.
    Då måste jag ju läsa Mist in the mirror också.

    SvaraRadera
  3. Jepp. Du får låna mitt utgallrade ex när jag är klar!
    //Inkling

    SvaraRadera
  4. fint omslag! den vill vi läsa!
    /fonzan

    SvaraRadera
  5. ja, omslaget är också fint. ska läsa mer av henne. återkommer kanske i ärendet.

    SvaraRadera