torsdag 28 oktober 2021

Helgfrågan v. 43 2021

 

Mias bokhörna har v. 43 helgfrågan om vi har tips på någon riktigt vintrig bok. Det har jag. Flera stycken. 

En helvetes vinter av Daniel Woodrell.
En mörk historia från ett litet samhälle i amerikanska södern. En utmärkt film dessutom. The Boy on the Snow av Melanie McGrath handlar om  Edie Kiglatuk som är vildmarksguide och jägare i Arktis. Hon är 33 år, till hälften inuit och har lite för lätt att se djupt i flaskan. Hon älskar sitt grymma arktiska landskap.  

Barnen från Frostmofjället av Laura Fittinghof. Det är riktigt förfärligt med alla barnen som tultar runt i snön med geten Gullspira och en släde. De har mist sina föräldrar och är på väg över fjället för att finna sig en bättre tillvaro än att bli skilda åt och utplacerade i olika familjer.

14 kommentarer:

  1. Barnen från Frostmofjället har jag sett några gånger i svt, läste nyss Brittsommar (1917) av Laura Fitinghoff:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2021/10/brittsommar-av-laura-fitinghoff.html

    SvaraRadera
  2. Det var nog bara ett år sedan jag tog mig i kragen och läste Barnen från Frostmofjället. Ordet 'geta' var nytt för mig då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst den på länge, men jag minns eländet ifrån filmen

      Radera
  3. Åh den boken läste jag när jag var ung.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är länge sedan jag läste också

      Radera
  4. Jag har läst den, men jag minns banne mig inte hur den slutade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte jag heller. men jag minns när de stretade på i snön, usch!

      Radera
  5. Man kan bli påmind om Frostmobarnen när man ser bilder på nutidens flyktingbarn, även om de inte pulsar i snö ... sorgligt hur som helst.

    SvaraRadera
  6. Barnen från Frostmofjället har jag bara sett filmatiserad, den äldre modellen, antar att det finns nyare filmatisering(ar) också?

    SvaraRadera
  7. Det var inga muntra boktips, hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, men vem har sagt att en måste ha roligt hela tiden???👀

      Radera