söndag 20 juni 2021

En smakebit på søndag v. 24 2021

"Vi har redan tagit avsked. Skyndat genom korridorerna på svullna ben, ropat hej då åt någon som fortfarande hållit på att bädda i sin sista hytt, önskat någon annan en trevlig ledighet i förbifarten medan vi skyndat för att göra oss av med sopor och smutstvätt. Ibland går jag och småpratar med en kollega om planerna för de två lediga veckorna i land medan vi går genom terminalen, men oftast inte. De flesta av oss har inte mycket för oss mellan arbetspassen. Ibland tänker jag mig att jag ska stanna till någonstans på hemvägen, köpa en ny bok och läsa en stund på ett kafé, ta en kall öl, men när jag väl är färdig med städningen är jag alltid för trött och har för ont i ryggen. När vi  väl lämnat över fartyget till nästa besättning och kommit i land känner vi inte längre varandra."

Från sidan 7 i Kustobservationer av Anna Fock

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR.

32 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att känna så om sina kollegor, men å andra sidan så är det inte speciellt ofta som jag har umgåtts med mina på min fritid. Men det har hänt 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att det blir lite underligt att träffas av och till på jobbet. ingen kontinuitet riktigt

      Radera
  2. Lät inget inspirerande eller kul, så den boken avstår jag gärna ifrån.
    Och visst har jag solhatt på, min "safarihatt". Hade en likadan tidigare, men när jag klippte gräset ramlade den av och jag körde över den med åkgräsklipparen. Blev bara småstrimlor kvar.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att miljön är spännande. har aldrig städat på en båt. synd på solhatten! kram

      Radera
  3. Svar
    1. just det. lite spännande med ett udda arbete och en udda miljö

      Radera
    2. sonen jobbar som överstyrman på en oljekonteiner

      Radera
    3. så spännande! då är han alltså sjökapten?

      Radera
    4. kul att få se sonens arbetsplats, stå ensam med honom uppe på kommandobryggan på natten, alla andra sover

      Radera
    5. jätteroligt att veta vad det är barnen arbetar med

      Radera
  4. Tack för smakbit! Lät dystert det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi får se vad det blir av det. har aldrig städat på båt.

      Radera
  5. Låter som ett slitsamt jobb. Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är säkert både slitsamt och jobbigt på annat sätt

      Radera
  6. Tack för smakebiten aldrig hört talas om boken innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. boken är ganska ny men inte författaren

      Radera
  7. Jeg kjenner godt igjen ønsket om å kjøpe en ny bok og gå på kafe. Det er noe av det kjekkeste jeg vet :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. att läsa och skriva på café är lockande. fortsatt trevlig söndag!

      Radera
  8. Når man jobber på båt er det mye jobb i lange perioder og samværet med kolleager blir ofte tett på. Mange mennesker på liten plass.
    Når man da får turnusfri er det fri fra de man jobber med viktig. Man ønsker ikke konstant å bli minnet på jobben. Jeg har jobbet mange år i bar og hadde det på samme måten. Jeg har familie som har jobbet på cruiceskip. Det er ikke som å jobbe på bibliotek eller kontor.
    Spent på hva som skjer videre.
    Og friheten i en bok, sitte på kafe ...
    Jeg blir spent på hva som skjer videre

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst en bit vidare nu. Liss är en ensam människa och står alltid bredvid och utanför. läsa och skriva på café har alltid lockat mig

      Radera
  9. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Har en bekant som jobbade flera år som städerska på båt, en sån som följer med ombord på båten, hon sa att det inte var så dumt jobb och att det var rätt bra betalt dessutom.

    SvaraRadera
  11. Det lät lite sorgligt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. lite ensamt, tror jag. och visst saknad efter pojkvän

      Radera
  12. Helt ny bok för mig, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är mycket ny. har tidigare läst Absolut noll av författaren. mycket bra

      Radera
  13. Det här var en okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna Fock ska en hålla ögonen på! hon är riktigt duktig

      Radera