onsdag 17 februari 2021

Veckans kulturfråga v. 7 2021

enligt O: 

Veckans kulturfråga v. 7: Vilken bok som på något sätt handlar om sport är din favorit?

Omöjlig fråga var min spontana reaktion. Men i nästa ögonblick kom jag att tänka på Lena Anderssons senaste roman Dottern som handlar om en skidåkare på elitnivå. Träning, träning, träning, valla, kunskaer om snö, farande mellan tävlingar. Fadern blir idrottsförälder och kör och kör och peppar. Ingen i familjen ser eller förstår när allt börjar gå överstyr.
Som bonus måste jag nämna P O Enquist som på 50 - talet var en framstående höjdhoppare och som också skrev om detta i romanen Ett annat liv. 1, 97 nådde han och det sägs att hans stora förtret var att han inte kom över 2 m

4 kommentarer:

  1. den har jag inte läst, tack för tips fast knappt vet hur skidor ser ut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. men läs boken så får du veta jättemycket!

      Radera
  2. Snöpligt med 1,97! :) Alltså jag har inte läst Lena Andersson och känner mig inte sugen heller. Jag tycker hon gör så märkliga uttalande i DN nuförtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det kan hända. jag har läst flera av hennes romaner. Dottern tyckte jag riktigt mycket om

      Radera