söndag 18 februari 2018

En smakebit på søndag

Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger handhar utmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi delar med oss av det vi just läser. Utan spoilers, förstås!
"Att sova i bilen är trångt. Det är en Honda som redan har haft två ägare, så det är ingen lyxsvit till att börja med. Hade den varit en van skulle de haft mer utrymme, men att ha råd med en sån var inte att tänka på ens på den tiden när de tyckte de hade pengar. Stan säger att de har tur som alls har en bil, vilket är sant, men bilen blir inte större för det. Charmaine tycker att Stan borde få sova i baksätet eftersom han behöver mer plats - det vore inte mer än rätt, han är större - men han måste sova där framme för att snabbt kunna köra i väg om det händer någonting. Han litar inte på Charmaines förmåga att fungera under sådana omständigheter: han påstår att hon inte skulle hinna starta och köra iväg för att hon var upptagen med att skrika. Så hon får ha det rymligare baksätet, men hon är ändå tvungen att ligga hopkrupen eftersom det inte precis går att sträcka ut benen." 
Från sidan 13 i Hjärtat stannar sist av Margaret Atwood. Norstedts 2017
Fler smakebitar HÄR

25 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, låter lite stressigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. (kompisens hus i USA är på 250 m² hon säger att det finns inga mindre hus)

      Radera
    2. jag skulle inte få en blund i ögonen om jag visste att jag kunde bli antastad av gäng. stackars USA - väninnan! hon måste väl ha städhjälp allra minst

      Radera
  2. Skönt att bo i ett hus på 172 kvadratmeter. Då behöver man inte ligga hopkrupen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. skönt att ha en säng! därtill behöver en inte så många kvadratmeter

      Radera
  3. Tack för intressant smakbit! Blir lite nyfiken på den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är faktiskt lite småtrevlig och går fort att läsa

      Radera
  4. Jag tror att jag snart måste ge Atwood en andra chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag absolut. hon har skrivit så väldigt mycket bra

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Den här boken har jag inte läst .

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. En gång i tiden var hon min favoritförfattare, men sen tappade jag bort henne...

    SvaraRadera
  7. Jeg har denne boken i bokhyllen og hadde glemt at jeg hadde lest den før jeg leste smakebiten din. Det sier enten noe om hukommelsen min eller om at skolen tar all plass i hodet mitt :-) Nå skal jeg flytte den opp i hyllene med bøker jeg har lest istedenfor å ha den nede med bøker jeg ikke har lest :-)
    Ha en riktig din søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan ju också betyda att boken inte gjorde något djupare intryck????

      Radera
  8. En bok av Atwood jag inte tidigare visste om. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att det har varit väldigt tyst om den här

      Radera
  9. Den här finns på min läslista, tack för smakprovet.

    SvaraRadera
  10. Lite nyfiken på den här, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en kan utan vidare läsa allt som det står Margaret Atwood på. och det är mycket

      Radera
  11. Oj, det lät som en intressant bok, och Atwood är ju en bra författare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Atwood är alltid bra. ofta är hon rent genialisk

      Radera