söndag 21 januari 2018

En smakebit på søndag



Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger vikarierar på läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi delar med oss av det vi just läser utan att avslöja något väsentligt.
" Jag vet inte vad klockan är. Mitt i natten? Morgondagen kanske redan är här. Jag kan inte se mina ord men skriver så gott det går i månskenet för att nedteckna mina första tankar. I morgon bittida kanske jag avfärdar det hela som nonsens, men just nu är jag lite skärrad. Jag steg nyss upp och lämnade tältet för att uträtta mina behov. I och med månskenet brydde jag mig inte om att tända någon lykta. - Det enda som hördes var havet som sköljde upp på staranden. - När jag återvände till tältet hörde jag något som prasslade ovanför mig. - Jag förväntade mig att se något djur, kanske en uggla på en gren, men det var den gamla eyakindianen som satt upp i granen. Hans ansikte låg i skugga men jag kände igen honom på den spensliga kroppen och den höga svarta hattenpå huvudet. Månskenet skimrade över de märkliga smyckena han alltid bar runt halsen." från sidan 15 i Mot den glittrande snön vid världens ände av Eowyn Ivey. Översättning av Johanna Svartström. Bazar förlag.
Fler smakebitar HÄR

34 kommentarer:

  1. jaha, något prasslande på natten skulle jag inte gilla, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  2. det gillar inte jag heller. svårt att lokalisera prassel när det är mörkt

    SvaraRadera
  3. Den boken skulle jag gärna läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den verkar väldigt intressant så här långt

      Radera
  4. Jag har inte läst något av henne. Än. Men Snöbarnet finns där i hyllan. Hon verkar ha en grej för snö :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade Snöbarnet. Eowyn Ivey verkar vara specialintresserad av snö

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Den här har jag sett på flera bloggar, men har inte läst något av henne

    SvaraRadera
    Svar
    1. men gör det. tror att du skulle gilla dem

      Radera
  6. Den har jag läst och tyckte den var bra, men inte lika bra som Snöbarnet. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju två väldigt olika böcker. får se vad jag tycker

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Nyfiken på denna författares böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är väldigt intressant. jag läser vidare

      Radera
  8. Jeg har lest Snøbarnet av Eowyn Ivey og likte den virkelig godt, så jeg har tenkt og lese denne og. (Hvis du ikke har lest Snøbarnet så anbefales den.) Det hørtes skummelt ut med en indianer som spionerer på en om natte!
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst Snöbarnet och gillade den. bättre att veta vad det är som prasslar än ligga och undra

      Radera
  9. Tack för smakebiten, jag var lite sugen på denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo!jag gillade Snöbarnet och hoppas på att gilla denna också

      Radera
  10. Den där är jag också nyfiken på! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Har hört mycket gott om den här boken. Låter onekligen spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också sett den på många bloggar. har inget att invända så här långt

      Radera
  12. Blir nyfiken på den boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Verkar annorlunda. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan en nog säga. är nyfiken på fortsättningen

      Radera
  14. Svar
    1. ska kolla vad du skrivit om den när jag läst

      Radera
  15. Har inte läst något av författaren men är lite nyfiken på denna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  16. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  17. Alaska berättade google. Låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. just det. kallt och hemskt och alla är våta hela tiden

      Radera
  18. Svar
    1. prassel om nätterna uppskattar jag inte. men månskenet och havet och träden är det inget fel på

      Radera