lördag 31 januari 2015
Moderna klassiker
Ebba Witt - Brattström nämnde Tjugoen moderna klassiker (1995) av Göran Hägg i sin bok Stå i bredd så jag blev lite nyfiken på den. Göran Hägg skrev en artikelserie i Finanstidningen som blev väldigt väl mottagen och det är den som ligger till grund för boken. Han vill återupprätta vad han kallar de förlorade åren efter 68 och ett kvartssekel framåt. Till någon del behandlar Witt Brattström och Hägg alltså samma år. Allra sist i Tjugoen moderna klassiker berättar Göran Hägg vad han tycker att en klassiker är och varför. En klassiker är en text som överlever. Vi behöver klassiker bl. a. för språkets skull. Stora upplagesiffror gör ingen klassiker. Hägg betvivlar att någon i framtiden uppsöker Sandemo eller Guillou annat än möjligen i forskningssyfte. Hägg har starka övertygelser och han tvekar inte att attrycka dem. Egentligen precis som Ebba Witt Brattström. Vilka är då hans utvalda klassiker. Som alla som gör ett urval vet han att det blir protester. Varför är den med men inte den? Sjöwall & Wahlöö, Roman om ett brott inleder tätt följd av Slas; Evander, Det sista äventyret och Olof Lagercrantz´bok om August Strindberg. Jack av Ulf Lundell och Maken av Gun - Britt Sundström har även Witt Brattström med i Stå i bredd, liksom Inger Alfvén, Inger Edelfeldt och Kerstin Ekman. Hägg tar också upp Barndom av Jan Myrdal; Poltava av Peter Englund och Råttan i pizzan av Bengt af Klintberg. Det är faktiskt riktigt kul med de här personliga urvalen. Tjugoen moderna klassiker inspirerar till vidare läsning på ena eller andra sättet.
Etiketter:
Göran Hägg,
Moderna klassiker,
Tjugoen moderna klassiker
fredag 30 januari 2015
Upprepningars vara eller inte vara
Annikas bokbloggsjerka 30 januari - 2 februari handlar om upprepningar. När fungerar de och när blir de för mycket. Läs vidare HÄR
Det första jag kommer att tänka på är omkväden; upprepningar som stilistiskt medel som kan vara väldigt verkningsfulla. Som till exempel i den medeltida balladen.
"... vi tackom nu så gärna..." och "... alltför den ljusa stjärna ..." En sorts föregångare till refrängen. Sedan kommer jag att tänka på Kurt Vonnegut: "So it goes!" i Slaughterhouse five. Därnäst kommer jag att tänka på Modiano och Lilla smycket där meningen "Det man förlorat kommer aldrig igen" dyker upp med jämna mellanrum som ett memento mori. Det är kanske så upprepningar är som mest verkningsfulla. Så finns det ju upprepningar som är rena avsaknaden av synonymer, och de är bara tröttsamma. Komiska upprepningar finns ju också i många olika sammanhang. En favorit på området är Mrs Bucket när hon t. ex. presenterar sin rika syster Violet i Keeping up Appearances. "It's my sister Violet - the one with a Mercedes, swimming pool, sauna and room for a pony".
Det känns som om ämnet kunde varit föremål för en mera uttömmande utredning som det väl inte var meningen att det skulle bli i jerkan så detta får räcka.
Det första jag kommer att tänka på är omkväden; upprepningar som stilistiskt medel som kan vara väldigt verkningsfulla. Som till exempel i den medeltida balladen.
"... vi tackom nu så gärna..." och "... alltför den ljusa stjärna ..." En sorts föregångare till refrängen. Sedan kommer jag att tänka på Kurt Vonnegut: "So it goes!" i Slaughterhouse five. Därnäst kommer jag att tänka på Modiano och Lilla smycket där meningen "Det man förlorat kommer aldrig igen" dyker upp med jämna mellanrum som ett memento mori. Det är kanske så upprepningar är som mest verkningsfulla. Så finns det ju upprepningar som är rena avsaknaden av synonymer, och de är bara tröttsamma. Komiska upprepningar finns ju också i många olika sammanhang. En favorit på området är Mrs Bucket när hon t. ex. presenterar sin rika syster Violet i Keeping up Appearances. "It's my sister Violet - the one with a Mercedes, swimming pool, sauna and room for a pony".
Det känns som om ämnet kunde varit föremål för en mera uttömmande utredning som det väl inte var meningen att det skulle bli i jerkan så detta får räcka.
Etiketter:
Bokbloggsjerka 30 januari - 2 februari,
Upprepningar
torsdag 29 januari 2015
Husmorsthriller utan mord
Så här tyckte jag om Att föda ett barn när jag läste den första gången. Och så här om Att sörja för de sina och om Augustpris - vinnande Liv till varje pris
onsdag 28 januari 2015
Spänstigt och spännande
Du var den som jag ville
stå i bredd med.
Du var alla möjligheter
och utveckling och framtid
du var gemensam kamp
och det omöjliga hoppet
om förändring
Märta Tikkanen, Århundradets kärlekssaga (1978)
Så inleds Stå i bredd. 70 - talets kvinnor, män och litteratur av Ebba Witt - Brattström. Norstedts förlag 2014. Ebba WB tycker att 70 - talets litteratur behandlats styvmoderligt och därför går hon grundligt igenom vad som hände under 70 - talet år för år. Ja, hon börjar egentligen redan med en resumé av 60 - talet. Sedan plockar hon fram Sonja Åkesson och Vara vit mans slav, Maja Ekelöf, den arbetande, tänkande och läsande städerskan som skrev Rapport från en skurhink. Sedan skuras det i Kerstin Ekmans Häxringarna och Inger Alfvéns Städpatrullen. Maja Ekelöf avkräver inget ansvar av mannen, men Rapport från en skurhink blev ändå en stormsvala. Marit Paulsen skrev Du, människa? om industriarbeterskans dubbla arbeten med värkande lemmar, skiftarbete och ständig sömnbrist. Kerstin Strandberg skriver Skriv, Kerstin , skriv! om att bli intellektuell kvinna. 1973 kommer Ulla Isakssons Paradistorg; en bildningsroman, utvecklingsroman, kvinnoroman, debattroman och familjeroman. Åsa Nelvin skriver Kvinnan som lekte med dockor, 1977. Nelvins författarskap borde fått mera uppmärksamhet enligt Ebba WB. 1979 kommer Stig Larssons Autisterna och den är början till slutet. Grabbarna och postmodernismen tar över och en helt ny syn på litteratur. Horace Engdahl är en av Larssons goda vänner och tillskyndare. Stå i bredd är en välskriven och mycket intressant guldgruva för litteraturintresserade och feminister. Ebba WB är som vanligt välformulerad, kunnig, rolig och vass. Stå i bredd vore en utmärkt utgångspunkt för en läsecirkel. Eller ännu hellre två. I mitt förra inlägg TOP TEN TUESDAY valde jag några titlar ur Stå i bredd och kände genast att jag varit orättvis mot många författare som inte fick plats.
stå i bredd med.
Du var alla möjligheter
och utveckling och framtid
du var gemensam kamp
och det omöjliga hoppet
om förändring
Märta Tikkanen, Århundradets kärlekssaga (1978)
Så inleds Stå i bredd. 70 - talets kvinnor, män och litteratur av Ebba Witt - Brattström. Norstedts förlag 2014. Ebba WB tycker att 70 - talets litteratur behandlats styvmoderligt och därför går hon grundligt igenom vad som hände under 70 - talet år för år. Ja, hon börjar egentligen redan med en resumé av 60 - talet. Sedan plockar hon fram Sonja Åkesson och Vara vit mans slav, Maja Ekelöf, den arbetande, tänkande och läsande städerskan som skrev Rapport från en skurhink. Sedan skuras det i Kerstin Ekmans Häxringarna och Inger Alfvéns Städpatrullen. Maja Ekelöf avkräver inget ansvar av mannen, men Rapport från en skurhink blev ändå en stormsvala. Marit Paulsen skrev Du, människa? om industriarbeterskans dubbla arbeten med värkande lemmar, skiftarbete och ständig sömnbrist. Kerstin Strandberg skriver Skriv, Kerstin , skriv! om att bli intellektuell kvinna. 1973 kommer Ulla Isakssons Paradistorg; en bildningsroman, utvecklingsroman, kvinnoroman, debattroman och familjeroman. Åsa Nelvin skriver Kvinnan som lekte med dockor, 1977. Nelvins författarskap borde fått mera uppmärksamhet enligt Ebba WB. 1979 kommer Stig Larssons Autisterna och den är början till slutet. Grabbarna och postmodernismen tar över och en helt ny syn på litteratur. Horace Engdahl är en av Larssons goda vänner och tillskyndare. Stå i bredd är en välskriven och mycket intressant guldgruva för litteraturintresserade och feminister. Ebba WB är som vanligt välformulerad, kunnig, rolig och vass. Stå i bredd vore en utmärkt utgångspunkt för en läsecirkel. Eller ännu hellre två. I mitt förra inlägg TOP TEN TUESDAY valde jag några titlar ur Stå i bredd och kände genast att jag varit orättvis mot många författare som inte fick plats.
tisdag 27 januari 2015
Top Ten Tuesday
Ten Books I'd Love to Read With My Book Club.
I would like to have a Women´s Book Club reading ten books written by (mostly) Swedish women 1970 - 1979. They broke the rules in their writing. They wrote about their female experiences and about their bodies. These years are often treated as literary uninteresting and the literature called women´s confessional literature.
1. Germaine Greer, The female Eunuch;
Maja Ekelöf, Rapport från en skurhink. 1970
2. Norman Mailer, The Prisoner of Sex. 1971
3. Märta Paulsen, Du, människa. 1972
4. Erica Jong, Fear of flying
Ulla Isaksson, Paradistorg. 1973
5. Kerstin Ekman, Häxringarna. 1974
6. Susanne Brøgger, Fräls oss ifrån kärleken. 1975
7. Gun - Britt Sundström, Maken; Kerstin Thorvall
Det mest förbjudna. 1976
8. Inger Alfvén, Dotter till en dotter; Enel Melberg
Modershjärtat. 1977
9. Märta Tikkanen, Århundradets kärlekssaga. 1978
10. Stig Larsson Autisterna
I would like to have a Women´s Book Club reading ten books written by (mostly) Swedish women 1970 - 1979. They broke the rules in their writing. They wrote about their female experiences and about their bodies. These years are often treated as literary uninteresting and the literature called women´s confessional literature.
Maja Ekelöf, Rapport från en skurhink. 1970
2. Norman Mailer, The Prisoner of Sex. 1971
3. Märta Paulsen, Du, människa. 1972
4. Erica Jong, Fear of flying
Ulla Isaksson, Paradistorg. 1973
5. Kerstin Ekman, Häxringarna. 1974
6. Susanne Brøgger, Fräls oss ifrån kärleken. 1975
7. Gun - Britt Sundström, Maken; Kerstin Thorvall
Det mest förbjudna. 1976
8. Inger Alfvén, Dotter till en dotter; Enel Melberg
Modershjärtat. 1977
9. Märta Tikkanen, Århundradets kärlekssaga. 1978
10. Stig Larsson Autisterna
Till åminnelse
Theodor W Adorno har sagt att det är omöjligt att skriva poesi efter Auschwitz.
Fel, säger Georg Klein i förordet till Mannen utan öde (Imre Kertéz) och hänvisar till Paul Celans, judisk tysktalande poet född i Rumänien
(1920 - 1970) mest berömda dikt Dödsfuga (1944-45), den vackraste dikt som skrivits om förintelsen. Dikten
är uppbyggd med fugan som förebild. Fångarna = vi; en tysk man = han.
En del av fångarna måste gräva gravar medan andra tvingas spela.
Dödsfuga
Svarta gryningsmjölk vi dricker den om kvällen
vi dricker den om middagen och morgonen vi dricker den om natten
vi dricker och dricker
vi gräver en grav i skyn där ligger man inte trångt.
En man bor i huset han leker med ormar han skriver
han skriver när det skymmer till Tyskland ditt gyllene hår Margarete
han skriver det och går ut framför huset och stjärnorna blixtrar
han visslar hit sina hundar
han visslar fram sina judar låter gräva en grav i jorden
han befaller oss spel upp nu till dans.
Svarta gryningsmjölk vi dricker dig om natten
vi dricker dig om morgonen och middagen vi dricker dig om kvällen
vi dricker och dricker
En man bor i huset han leker med ormar han skriver
han skriver när det skymmer till Tyskland ditt gyllene hår Margarete
ditt askgråa hår Sulamit vi gräver en grav i skyn
där ligger man inte trångt
Han ropar stick djupare i mullen ni där ni andra spela och sjung
han griper efter järnet i bältet han svingar det hans ögon är blå
stick spadarna djupare ni där ni andra fortsätt spela till dans
Svarta gryningsmjölk vi dricker dig om natten
vi dricker dig om middagen och morgonen vi dricker dig om kvällen
vi dricker och dricker
en man bor i huset ditt gyllene hår Margarete
ditt askgråa hår Sulamit han leker med ormar
Han ropar spela ljuvare döden döden är en mästare från Tyskland
han ropar stryk mörkare fiolerna då stiger ni som rök i luften
då har ni en grav i molnen där ligger man inte trångt
Svarta gryningsmjölk vi dricker dig om natten
vi dricker dig om middagen döden är en mästare från Tyskland
vi dricker dig om kvällen och morgonen vi dricker och dricker
döden är en mästare från Tyskland hans öga är blått
han träffar dig med kulan av bly han träffar exakt med sitt skott
en man bor i huset ditt gyllene hår Margarete
han hetsar sina hundar mot oss han ger oss en grav i luften
han leker med ormar och drömmar
döden är en mästare från Tyskland
ditt gyllene hår Margarete
ditt askgråa hår Sulamit.
måndag 26 januari 2015
Tematrio - Transportmedel
LYRANS uppmaning till oss vecka v.5: Berätta om tre böcker som på något sätt handlar om transportmedel. Efter lite funderande kom jag fram till tre verkliga favoritromaner som innehåller motorcykel, moped, buss, cykel och bil.
1. Kaddish på motorcykel. Leif Zern skildrar sina föräldrar som befinner sig mellan och ändå i två världar. Fadern, som är jude, är mycket intresserad av allt svenskt; han åker motorcykel, spelar fotboll och är intresserad av brottning.
Modern som konverterat till judendomen tar sin son med sig och går till moster Nanna och äter stekt fläsk och låter udda vara jämt.
2. Skogen av Margareta Lindholm. Den handlar om det äldre syskonparet Maria och Bror. De har i hela sitt liv ägnat sig åt att sköta gammelskogen som nu är såld. Nye ägaren vill dessutom åt deras stuga. Ingen av dem har körkort. I hela sitt liv har de åkt buss och moped och cyklat.
3. Morbror Knuts sorgsna leende, en underbar roman av Katarina Kieri om flickan Karla, hennes ensamstående mor och två udda morbröder, Brynolf och Knut. Karla bor i Staden och morbröderna bor i Byn. Ibland kommer de på besök i Knuts Ford Taunus, iklädda cheviotkosym och lågskor.
1. Kaddish på motorcykel. Leif Zern skildrar sina föräldrar som befinner sig mellan och ändå i två världar. Fadern, som är jude, är mycket intresserad av allt svenskt; han åker motorcykel, spelar fotboll och är intresserad av brottning.
Modern som konverterat till judendomen tar sin son med sig och går till moster Nanna och äter stekt fläsk och låter udda vara jämt.
2. Skogen av Margareta Lindholm. Den handlar om det äldre syskonparet Maria och Bror. De har i hela sitt liv ägnat sig åt att sköta gammelskogen som nu är såld. Nye ägaren vill dessutom åt deras stuga. Ingen av dem har körkort. I hela sitt liv har de åkt buss och moped och cyklat.
3. Morbror Knuts sorgsna leende, en underbar roman av Katarina Kieri om flickan Karla, hennes ensamstående mor och två udda morbröder, Brynolf och Knut. Karla bor i Staden och morbröderna bor i Byn. Ibland kommer de på besök i Knuts Ford Taunus, iklädda cheviotkosym och lågskor.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)