lördag 8 februari 2014
Nytt nordiskt
Ny nordisk litteratur Ett urval
Andersson, Lena, Egenmäktigt förfarande.
En kärlekshistoria
Bragi, Steinar, Höglandet
(Island)
Skrämmande
Espedal, Tomas, Mot konsten
(Norge)
Självbiografiskt
Hammann, Kirsten, En droppe i havet
(Danmark)
Om teleportering
Hassan, Yahya, Yahya Hassan : dikter (Danmark)
Debut vid 18!
Holmström, Johanna, Asfaltsänglar (Finland)
Mångkulturellt
Karjalainen, Tuula, Tove Jansson (Finland)
Tove J 100 år
Kettu, Katja, Barnmorskan (Finland)
Lapplandskriget
Klougart, Josefine, En av oss sover (Danmark)
Kärlekar
Leine, Kim, Profeterna vid Evighetsfjorden (Grönland)
Historiskt
Nielsen, Jóanes, Brahmadellerne
(Färöarna) ännu ej på sv
Släkthistoria
Sigurdardottir, Yrsa, Ödemark
(Island). Plats: Grönland
Thriller
Stéfansson, Jón Kalman, Människohjärtat (Island)
Kärlek och dikt
Tafdrup, Pia, Salamandersol (Danmark)
Lyrik
Westö, Kjell, Hägring 38 (Finland)
Finland 1938
Willén, Lieselott, Jakthistorier (Åland)
Jägare och villebråd
fredag 7 februari 2014
Bokbloggsjerka 7 - 10 februari
Annika undrar i sin bokbloggsjerka 7 februari - 10 februari hur vi håller reda på vilka böcker vi läser; om vi helt och hållet förlitar oss på vara respektive bloggar eller hur vi gör. Hur en bokbloggsjerka går till kan du läsa HÄR.
Mitt svar är att jag inte använder bloggen som registrering av allt jag läser.
Till det har jag läsdagböcker där jag noterar författare, titel, förlag, tryckår, översättare och när jag läst ut boken - eller lämnat den åt sitt öde.
Det går i linje med de bokliga löften jag avgav i Bokbloggsjerkan 20 - 23 december. Läs HÄR!
Mitt svar är att jag inte använder bloggen som registrering av allt jag läser.
Till det har jag läsdagböcker där jag noterar författare, titel, förlag, tryckår, översättare och när jag läst ut boken - eller lämnat den åt sitt öde.
Det går i linje med de bokliga löften jag avgav i Bokbloggsjerkan 20 - 23 december. Läs HÄR!
torsdag 6 februari 2014
Paradisdrömmar
HANNELE
tipsade om Paradiset av Sanna Töringe (text) och Sophia Callmer (foto)
En underbar bok att botanisera i när dimman ligger mjölkvit utanför fönstret.
Jag citerar ur manifestet: ... "där ska finnas jordlöpare, stinksländor, nyckelpigor, blomflugor, olvon, malva, backnejlika och timjansmattor" ..."ett paradis måste ha skrovliga stammar och trädgårdskronor som skuggar. Där ska helst också finnas porlande vatten."
Och så ska där finnas plats för morgonkaffet, saftbersåer samt lunch - och middagsställen; paviljonger, lusthus, hammockar, hängmattor och hemliga ställen. Självklart måste paradiset även tilltala barn och igelkottar.
"Underbart enkelt och lite lagom slarvigt i trädgården" lyder undertiteln. Det talas om genvägar och tips för lata. Här tipsas om olika slag av trädgårdar, gräs och äng, grindar, buskar, lundar, fjärilsträdgårdar och grusträdgårdar. Som exempel på det senare nämns Derek Jarmans märkliga trädgård i ett stort grusområde på sydkusten i England och som det också kom ut en bok om.
Efter varje kapitel i Paradiset kommer en prydlig växtlista.
Det är hög kvalitet på den här boken som är utgiven på Natur & Kultur
Sophia Callmers bilder är förföriskt ljuvliga!
Derek Jarmans hus i Kent. Det som inte syns är att i bakgrunden reser sig ett kärnkraftverk
Derek Jarman´s Garden kom ut 1996
tipsade om Paradiset av Sanna Töringe (text) och Sophia Callmer (foto)
En underbar bok att botanisera i när dimman ligger mjölkvit utanför fönstret.
Jag citerar ur manifestet: ... "där ska finnas jordlöpare, stinksländor, nyckelpigor, blomflugor, olvon, malva, backnejlika och timjansmattor" ..."ett paradis måste ha skrovliga stammar och trädgårdskronor som skuggar. Där ska helst också finnas porlande vatten."
Och så ska där finnas plats för morgonkaffet, saftbersåer samt lunch - och middagsställen; paviljonger, lusthus, hammockar, hängmattor och hemliga ställen. Självklart måste paradiset även tilltala barn och igelkottar.
"Underbart enkelt och lite lagom slarvigt i trädgården" lyder undertiteln. Det talas om genvägar och tips för lata. Här tipsas om olika slag av trädgårdar, gräs och äng, grindar, buskar, lundar, fjärilsträdgårdar och grusträdgårdar. Som exempel på det senare nämns Derek Jarmans märkliga trädgård i ett stort grusområde på sydkusten i England och som det också kom ut en bok om.
Efter varje kapitel i Paradiset kommer en prydlig växtlista.
Det är hög kvalitet på den här boken som är utgiven på Natur & Kultur
Sophia Callmers bilder är förföriskt ljuvliga!
Derek Jarmans hus i Kent. Det som inte syns är att i bakgrunden reser sig ett kärnkraftverk
Derek Jarman´s Garden kom ut 1996
Etiketter:
Derek Jarman,
Natur & Kultur,
Paradiset,
Sanna Töringe,
Sofia Callmer,
Trädgårdsböcker
onsdag 5 februari 2014
Nytt norskt
Tomas Espedal från Bergen är stor i hemlandet Norge. Han har skrivit elva böcker men det är först nu han översatts till svenska. Mot konsten (anteckningsböckerna), 172 s, är en självbiografisk poetisk, släkt- och utvecklingshistoria som tar avstamp i nutid med att berättaren inom loppet av ett halvår mister både hustru och mor.
Han befinner sig alltså i någon mån i samma situation som den hemmavarande tonårsdottern. Det är inte riktigt hennes uppfattning av saken.
Så presenteras vi för berättarens föräldrar och mor- och farföräldrar.
Berättaren älskar sin farmor medan han har svårt för de snobbiga morföräldrarna. Hans far har gift sig med en fin flicka ur en helt annan samhällsklass och utan hennes föräldrars samtycke.
Man följer berättaren genom uppväxten i Bergen över skolåren till universitetsstudierna i Köpenhamn. Här får han luft under vingarna. Hela tiden skriver han. Det är något han vet att han vill.
Jag gillade verkligen den här fina boken. Espedals personliga, lätta berättarteknik är mycket charmerande. Flera generationers historia bara så där lekande lätt; i glädje och sorg.
Lindelöws förlag; översättning: Jimmy Ginsby
Han befinner sig alltså i någon mån i samma situation som den hemmavarande tonårsdottern. Det är inte riktigt hennes uppfattning av saken.
Så presenteras vi för berättarens föräldrar och mor- och farföräldrar.
Berättaren älskar sin farmor medan han har svårt för de snobbiga morföräldrarna. Hans far har gift sig med en fin flicka ur en helt annan samhällsklass och utan hennes föräldrars samtycke.
Man följer berättaren genom uppväxten i Bergen över skolåren till universitetsstudierna i Köpenhamn. Här får han luft under vingarna. Hela tiden skriver han. Det är något han vet att han vill.
Jag gillade verkligen den här fina boken. Espedals personliga, lätta berättarteknik är mycket charmerande. Flera generationers historia bara så där lekande lätt; i glädje och sorg.
Lindelöws förlag; översättning: Jimmy Ginsby
Etiketter:
Lindelöws,
Mot konsten,
Norsk litteratur,
Tomas Espedal
tisdag 4 februari 2014
Tematrio - Vinterväder
LYRANS
uppgift den här veckan: Tre böcker som utspelar sig under vintern
En helvetes vinter av Daniel Woodrell.
En mörk historia från ett litet samhälle i amerikanska södern. En utmärkt film dessutom.
En lång vinter av Colm Tóibin. Läs HÄR
En våldsam, långvarig snöstorm får förödande konsekvenser för en familj i en liten spansk bergsby.
Melanie McGrath, The Boy in the Snow
Edie Kiglatuk är vildmarksguide och jägare i Arktis. Hon är 33 år, till hälften inuit, har lite för lätt att se djupt i flaskan och hon älskar sitt grymma arktiska landskap.
uppgift den här veckan: Tre böcker som utspelar sig under vintern
En helvetes vinter av Daniel Woodrell.
En mörk historia från ett litet samhälle i amerikanska södern. En utmärkt film dessutom.
En lång vinter av Colm Tóibin. Läs HÄR
En våldsam, långvarig snöstorm får förödande konsekvenser för en familj i en liten spansk bergsby.
Melanie McGrath, The Boy in the Snow
Edie Kiglatuk är vildmarksguide och jägare i Arktis. Hon är 33 år, till hälften inuit, har lite för lätt att se djupt i flaskan och hon älskar sitt grymma arktiska landskap.
måndag 3 februari 2014
Theo och tavlan
Äntligen är Steglitsan läst! Det har tagit tid och någon gång var jag beredd att ge upp. Precis som när jag (inte) läste Den hemliga historien. Men den lilla fina tavlan, Steglitsan, av Carel Fabritius från 1600-talet gjorde att jag ville läsa vidare. Theo Deckers föräldralösa liv i olika miljöer och samhällsskikt i New York och Las Vegas intresserade mig också. Theo Decker upplever att hans liv med Steglitsan har fått ett högre värde trots att tavlan egentligen inte ens är hans. Det är kanske ett viktigt budskap i boken. Skönheten, konsten som omätligt värde i våra liv - ägd eller inte. På samma gång som det på ett annat plan pågår en hänsynslös jakt på pengar och mera pengar bland annat med hjälp av skumraskaffärer med konst.
Theo upplever båda världarna.
Donna Tartt inleder sin tredje roman med en explosion på ett konstmuseum i NY. Theo är där med sin älskade mamma. Theo överlever, men inte mamma.
Theo träffar vid samma tillfälle flickan Pippa och den gamle Welty som båda kommer att ha betydelse för Theos fortsatta liv.
Theo hamnar som "extrabarn" i en skolkamrats familj i de förmögnare delarna av NY. Pappa har dragit och farfar och hans nya fru erbjuder sig att hyra rum på ett motell åt Theo. Inte så att sonsonen skulle vara välkommen i deras hem.
Plötsligt uppenbarar sig den försvunne fadern. Här finns kanske pengar att hämta i arvet efter hustrun? Han tar Theo med sig till ett otroligt liv i Las Vegas. Theo hittar nya vänner och välgörare. Det gör han hela tiden.
Donna Tartts story är väldigt bra; Theo är det synd om men det finns hela tiden hopp. Och människorna är både onda och goda.
Överraskningar väntar hela tiden runt hörnet. Människorna myllrar omkring och beskrivs på ett sätt som för tankarna till Charles Dickens. Theos pappa och vännen Boris - två charmerande skojare av samma skrot och korn - är typiska dickensfigurer. Pippa också tror jag. Romanens upplösning uppskattar jag mycket! Steglistan är verkligen inget hastverk. Donna Tartt har arbetat med den i 11 år och det är värt respekt.
Det finns alltså mycket som är bra i Steglitsan. Men både jag och storyn höll hela tiden på att drunkna i ordmassorna.
Albert Bonniers förlag.
Översättare: Rose - Marie Nielsen
Kaosutmaning 2.0
Theo upplever båda världarna.
Donna Tartt inleder sin tredje roman med en explosion på ett konstmuseum i NY. Theo är där med sin älskade mamma. Theo överlever, men inte mamma.
Theo träffar vid samma tillfälle flickan Pippa och den gamle Welty som båda kommer att ha betydelse för Theos fortsatta liv.
Theo hamnar som "extrabarn" i en skolkamrats familj i de förmögnare delarna av NY. Pappa har dragit och farfar och hans nya fru erbjuder sig att hyra rum på ett motell åt Theo. Inte så att sonsonen skulle vara välkommen i deras hem.
Plötsligt uppenbarar sig den försvunne fadern. Här finns kanske pengar att hämta i arvet efter hustrun? Han tar Theo med sig till ett otroligt liv i Las Vegas. Theo hittar nya vänner och välgörare. Det gör han hela tiden.
Donna Tartts story är väldigt bra; Theo är det synd om men det finns hela tiden hopp. Och människorna är både onda och goda.
Överraskningar väntar hela tiden runt hörnet. Människorna myllrar omkring och beskrivs på ett sätt som för tankarna till Charles Dickens. Theos pappa och vännen Boris - två charmerande skojare av samma skrot och korn - är typiska dickensfigurer. Pippa också tror jag. Romanens upplösning uppskattar jag mycket! Steglistan är verkligen inget hastverk. Donna Tartt har arbetat med den i 11 år och det är värt respekt.
Det finns alltså mycket som är bra i Steglitsan. Men både jag och storyn höll hela tiden på att drunkna i ordmassorna.
Albert Bonniers förlag.
Översättare: Rose - Marie Nielsen
Kaosutmaning 2.0
söndag 2 februari 2014
Skenbart förspillda dagar
Klara Johanson (1875 - 1948) var en tuff kvinna som föddes i Halmstad och dog i Stockholm. Hon blev fil. kand. 1897 och verkade sedan som litteraturkritiker, essäist, recensent och författare. Hon älskade alldeles speciellt Goethe, särskilt den unge Werthers lidande, men även Emily Dickinson
och Søren Kierkegaard stod högt i kurs.
Klara Johanson var lesbisk och inledde under studietiden ett förhållande med Lydia Wahlström. De förblev vänner genom livet. Ellen Kleman blev senare den fasta punkten i Klara Johansons liv. Det hindrade inte att hon inledde en förbindelse med konstnärinnan Sigrid Fridman, vars skulptur av KJ kan ses på Nationalmuseum.
Humor, intelligens och stilsäkerhet är utmärkande för Klara Johanson , som mycket väl tål att läsas än.
ellerströms har nu publicerat Klara Johanson, Skenbart förspillda dagar. Aforismer och dagboksanteckningar. Nr 6 i serien elementa.
Urval och kommentarer: Jonas Ellerström. Inledning: Anna Bohlin.
Ett par exempel: "Helig" är ett fett ord. Man borde aldrig ta det i mun utan senap
Att skriva om diktare är ju dock en malplacerad beskäftighet. Har de inte uttryckt sig? Vilken impertinens då att komma lufsande bakefter och försöka uttrycka dem en gång till!
Vem skulle passa bättre att skriva Klara Johansons biografi än Carina Burman?
och Søren Kierkegaard stod högt i kurs.
Klara Johanson var lesbisk och inledde under studietiden ett förhållande med Lydia Wahlström. De förblev vänner genom livet. Ellen Kleman blev senare den fasta punkten i Klara Johansons liv. Det hindrade inte att hon inledde en förbindelse med konstnärinnan Sigrid Fridman, vars skulptur av KJ kan ses på Nationalmuseum.
Humor, intelligens och stilsäkerhet är utmärkande för Klara Johanson , som mycket väl tål att läsas än.
ellerströms har nu publicerat Klara Johanson, Skenbart förspillda dagar. Aforismer och dagboksanteckningar. Nr 6 i serien elementa.
Urval och kommentarer: Jonas Ellerström. Inledning: Anna Bohlin.
Ett par exempel: "Helig" är ett fett ord. Man borde aldrig ta det i mun utan senap
Att skriva om diktare är ju dock en malplacerad beskäftighet. Har de inte uttryckt sig? Vilken impertinens då att komma lufsande bakefter och försöka uttrycka dem en gång till!
Vem skulle passa bättre att skriva Klara Johansons biografi än Carina Burman?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)