LYRAN: "Inspirerad av Feministbibliotekets Feministiska kanon
vill jag utmana er att läsa feministisk litteratur i sommar. Har ni
lust att vara med? Jag tänkte att vi i så fall håller på från juni till
och med augusti. I slutet av varje månad skapar jag ett inlägg där alla kan
posta sina länkar. När det gäller litteraturen tänker jag att det vore kul att utgå från
den kanon som finns hos Feministbiblioteket kombinerat med förslag från
alla deltagare. Alltså, alla som vill vara med i läsutmaningen, och har
tips på litteratur, skapar en egen lista utöver kanonlistan. Då kan vi
få många tips hos varandra att välja mellan."
Jag börjar med ett tillägg till Feministbibliotekets Feministiska kanon:
Finna sig (klickbar länk) av debutanten Agnes Lidbeck. Den platsar absolut på en lista med feministisk litteratur. Finna sig
är indelad i tre delar precis som en kvinnas liv är indelat i tre
stadier; moderns, makans och vårdarens. Varje kapitel börjar med en
"teoretisk" inledning och sedan följer en praktisk utveckling av
teorierna. En kan lugnt säga att Anna inte finner sig tillrätta i
någondera av sina roller. Hon spelar ett spel; iscensätter sig själv och
gör som hon antar att en ska göra.
torsdag 1 juni 2017
onsdag 31 maj 2017
Haiku
Lördagen den 7 maj bjöd Svenska haikusällskapet på en föreläsning av Anna Maris. Därefter läste medlemmar av sällskapet egna haiku.
Haiku
(japanska: 俳句) är en dikt i miniformat, enligt japanskt mönster.
Diktformen är en vidareutveckling av hokku, som är inledningsfrasen i
klassisk japansk länkad poesi, renga (1200 - talet), "länkade sånger/dikter", numera
oftast kallad renku, "länkad dikt".
Hokku anger nästan alltid årstiden.
Haikai - no - renga är en folklig variant av renga. Haikai betyder vulgär. 1400 - talet ca.
På 1600 - talet var Basho den som oftast tog hand om hokkun som angav tema och ton och satte fart på det kollektiva skapandet. Han är mest känd för sin reseberättelse En färd i det inre av landet. Där blandar han prosa och dikt. Det kallas haibun.
Haikun utvecklades inte förrän på 1800 - talet. Det är en dikt som anger en årstid, ett haikuögonblick; har en enkelhet, förmedlar en insikt om människan och är poesi. Haikun får inte innehålla cynismer, aggressivitet, politik, erotik, shoppinglistor, tre påståenden på varandra eller en hel mening.
Begrepp
wabi -sabi en skönhet som är bristfällig, förgänglig, "rostig"
fuga elegans
kurumi lätthet, det naiva
yugen känsla; det som egentligen inte går att fånga i ord
furyun vind, strömmar ur det äkta, återkomma till det äkta (Basho)
furyun vind, strömmar ur det äkta, återkomma till det äkta (Basho)
Haiku är en kortdikt som kan skrivas på en rad eller flera.
5 -7 - 5- stavelser bör ses som en riktlinje inte en regel.
Metaforer ska undvikas. Istället föredras en konkret beskrivning som väcker en inre bild hos läsaren.
Haikun är en dikt i två delar. De två första raderna hör ihop och delas av kireji från den tredje. Kigo (årstidsangivelsen i den första raden)
Haikun handlar om det som inte står i haikun.
Gendai haiku - västerländsk haiku
Haiga is a Japanese concept for simple picture combined with poetry,
usually meaning haiku
Kamon heraldiska symbok
Issa, Basho, Buson, Shiki är de mest kända haiku-poeterna
Kamon heraldiska symbok
Issa, Basho, Buson, Shiki är de mest kända haiku-poeterna
LITTERATURLISTA. Ett litet urval
VARGÖ, Lars, Japansk haiku, Världens kortaste diktform. 2003
En grundbok om haiku med introduktion, presentation av haikuns klassiska mästare och deras efterföljare samt en genomgång av haikutermer.
En grundbok om haiku med introduktion, presentation av haikuns klassiska mästare och deras efterföljare samt en genomgång av haikutermer.
FALKMAN, Kaj, Överraskningens poesi. Upplevelser av haiku. 2012
Också en grundbok men lite annorlunda upplägg. Utöver historiken går Falkman igenom haikun utifrån olika begrepp som till exempel tid, ordföljd, metaforer, stillhet och rörelse, jaglöshet, det stora och det lilla. Med exempel naturligtvis. Den här handboken kan användas i skolundervisningen för att utveckla barns intresse för ord.
Också en grundbok men lite annorlunda upplägg. Utöver historiken går Falkman igenom haikun utifrån olika begrepp som till exempel tid, ordföljd, metaforer, stillhet och rörelse, jaglöshet, det stora och det lilla. Med exempel naturligtvis. Den här handboken kan användas i skolundervisningen för att utveckla barns intresse för ord.
HAIKU. 2002. En fantastisk liten bok redigerad av David Cobb. Översatt av Eiko och Christer Duke. Men underbara bilder från British Museums samlingar.
ISSA, Livstecken. 1981. Issa är en av de klassiska mästarna
FALKMAN, Kaj, En orörd sträng. Dag Hammarskjölds liv i haiku
och fotografier. 2005
Bild: Adlibris |
BASHO, Det väderbitna benranglet. 2010. Den mest kände av klassikerna.
SHIKI, Japanska haiku - dikter för fyra årstider. 1998. Klassisk mästare. APRILSNÖ. Hundra svenska och hundra japanska haiku. 2000
VÅRREGNETS BERÄTTELSE. Japansk haiku. 1986
SÅNGEN FRÅN OGURA. Japansk lyrikantologi. 1988
HAIKU och KAMON. Japanska miniatyrer. 2004
SVENSK HAIKU. Antologi. 2009.
SVENSK HAIKU. Antologi. 2009.
Etiketter:
Anna Maris,
Basho,
Haiku,
Issa,
Shiki,
Svenska haikusällskapet
tisdag 30 maj 2017
En engelsk gentleman
Översättning: Jan Hultman & Annika H Löfvendahl. Weyler förlag
Etiketter:
Dorset,
En engelsk gentleman,
Hongkong,
Jane Gardam,
Weyler förlag
måndag 29 maj 2017
Tematrio - Kroppen
Lyran: "Med ett biologiprov som omfattar hela kroppen på fredag är samtalsämnet
här hemma konstant kroppsligt. Därför blir veckans tema också kroppen. Berätta om tre olika böcker där kroppen och/eller kroppslighet spelar en stor roll!"
1. Näsa för nyheter: essä om James Joyce av Sara Danius & Hanns Zischler författaren och litteraturvetaren Fabian Kastner. Det är en spännande bok som förklarar vad som egentligen hände när den moderna romanen blev modern. James Joyce var en tidningsläsare av format och det var det som gjorde Ulysses till det den blev.
2. The small Hand av Susan Hill berättar om den ensamme antikvariatsbokhandlaren Adam Snow som då och då känner en liten hand i sin; ibland varm och förtrolig; andra gånger pockande. En sällsynt Shakespeareutgåva för honom till ett ensligt beläget kloster i Frankrike. Abboten i detta kloster är en klok man och Adam Snow anförtror sig åt honom. "Everything is the better when faced", säger Dom Martin.
3. Hjärtats blinda fläckar av Julia Franck. Tysk 1900-talshistoria från första världskriget till andra världskrigets slut som tiden upplevdes av de olika personerna i en familj - från den hemvändande soldaten/fadern som mist ett öga och ett ben under kriget till yngsta dottern, Helene, som arbetade natt och dag som sjuksköterska. Hon är också den egentliga huvudperson i romanen. Författarens egen farmor har stått modell för Helene.
1. Näsa för nyheter: essä om James Joyce av Sara Danius & Hanns Zischler författaren och litteraturvetaren Fabian Kastner. Det är en spännande bok som förklarar vad som egentligen hände när den moderna romanen blev modern. James Joyce var en tidningsläsare av format och det var det som gjorde Ulysses till det den blev.
2. The small Hand av Susan Hill berättar om den ensamme antikvariatsbokhandlaren Adam Snow som då och då känner en liten hand i sin; ibland varm och förtrolig; andra gånger pockande. En sällsynt Shakespeareutgåva för honom till ett ensligt beläget kloster i Frankrike. Abboten i detta kloster är en klok man och Adam Snow anförtror sig åt honom. "Everything is the better when faced", säger Dom Martin.
3. Hjärtats blinda fläckar av Julia Franck. Tysk 1900-talshistoria från första världskriget till andra världskrigets slut som tiden upplevdes av de olika personerna i en familj - från den hemvändande soldaten/fadern som mist ett öga och ett ben under kriget till yngsta dottern, Helene, som arbetade natt och dag som sjuksköterska. Hon är också den egentliga huvudperson i romanen. Författarens egen farmor har stått modell för Helene.
Fjärilen och stridsvagnen
Madrid har varit belägrat i två år. Gatorna är översållade av lera och splitter. Alla är trötta, hungriga och överretade. En man i läderrock är på väg hem från censurbyrån och slinker in på baren Chicote för en snabbdrink för att komma undan regnet. Där är smockfullt med folk, mestadels andra män i läderrockar. De sjunger; ljudnivån är hög och cigarettröken tät. Mannen, som är författare, får en stol och slår sig ner vid ett bord tillsammans med en skvallrig tysk, som arbetar vid censuren. En ful storväxt kvinna - "livet är mycket kort och fula kvinnor är mycket långa" - och hennes manliga sällskap slår sig ner vid samma bord och alla bommar cigaretter av författaren . Efter en stund kommer en civilklädd man in i baren, valsar runt mellan borden och börjar skjuta med en vattenpistol på kyparna som hövligt ber honom sluta. Det gör han inte. Tre handfasta män slår honom över munnen och kastar ut honom och vattenpistolen på gatan. Men den blodige mannen kommer idiotiskt nog in i baren igen och så går det som det går. Våldet ligger tätt under ytan och det ena ger det andra. Nästa dag talar barägaren med författaren om mannen med vattenpistolen och liknar honom vid en fladdrande fjäril; " - den missförstådda glädjen som kommer i kontakt med det dödsallvar som alltid finns här". Han hittar på titeln Fjärilen och stridsvagnen åt författaren och är mycket nöjd med den. Han tycker att det är underbart att han sitter där tillsammans med en författare och skapar litteratur. Jag ser mannen med vattenpistolen som en symbol för Madrid och motståndsrörelsen. Mannen visar sig ha ett syndikatskort i fickan. Stridsvagnen symboliserar naturligtvis spanska inbördeskriget eller vilket krig som helst. Miljön är väldigt macho och brutal. En slår först och frågar sedan. Eller inte alls. Redan i första meningen får en onda aningar "censurbyrån". Och alla dessa läderrockar, den flödande katalanska spriten och bristen på kvinnor och civilister.
Ur "I vår tid", (Bonniers 1967), översättning Mårten Edlund och Thorsten Jonsson. Fjärilen och stridsvagnen passar in på plats nr 38 i Ugglan&Bokens läsutmaning Läs en novell II Läs en novell med något som kan flyga i titeln.
Ur "I vår tid", (Bonniers 1967), översättning Mårten Edlund och Thorsten Jonsson. Fjärilen och stridsvagnen passar in på plats nr 38 i Ugglan&Bokens läsutmaning Läs en novell II Läs en novell med något som kan flyga i titeln.
Etiketter:
Ernest Hemingway,
Fjärilen och stridsvagnen,
I vår tid,
Läs en novell II,
Madrid,
Novell
Ny radioföljetong
Ny radioföljetong börjar på onsdag 31 maj kl 11.35 i P1: Den gamle och havet av Ernest Hemingway. Inläsare: Lars Väringer. Nyöversättning: Christian Ekvall
Etiketter:
Den gamle och havet,
Ernest Hemingway,
P1,
Radioföljetongen,
Sveriges Radio
söndag 28 maj 2017
En smakebit på søndag
Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten utmanar oss varje söndag att bjuda på en smakebit av det vi just läser; naturligtvis utan spoilers.
"Kriminalkommissarie Hans Magnus Viken tronade längst ut på klippkanten. Han hade stått där i flera minuter. Fyndplatsen nedanför badade i ljus från två stora lampor som kriminalteknikerna riggat upp. Han hade fortfarande inte varit nere i klyftan. Inte för att han hade något emot att titta närmare på liket, utan för att första intrycket var viktigt. Han lyft blicken och stirrade ut i mörkret mellan granstammarna. Platsen där ett lik hittades hade alltid något att berätta. Oftast gick det inte att sätta fingret på vad, men känslan kunde bli till hjälp senare, kanske till och med avgörande. Inför sig själv kallade han det intuition, inför kollegerna för magkänsla. Han var övertygad om att den där förmågan att tänka intuitivt var det som skilde en bra utredare från en exceptionellt bra utredare."
Från sidan 95 i Se, mig Medusa, psykolgisk spänningsroman av Thorkil Damhaug. Fler smakebitar HÄR
"Kriminalkommissarie Hans Magnus Viken tronade längst ut på klippkanten. Han hade stått där i flera minuter. Fyndplatsen nedanför badade i ljus från två stora lampor som kriminalteknikerna riggat upp. Han hade fortfarande inte varit nere i klyftan. Inte för att han hade något emot att titta närmare på liket, utan för att första intrycket var viktigt. Han lyft blicken och stirrade ut i mörkret mellan granstammarna. Platsen där ett lik hittades hade alltid något att berätta. Oftast gick det inte att sätta fingret på vad, men känslan kunde bli till hjälp senare, kanske till och med avgörande. Inför sig själv kallade han det intuition, inför kollegerna för magkänsla. Han var övertygad om att den där förmågan att tänka intuitivt var det som skilde en bra utredare från en exceptionellt bra utredare."
Från sidan 95 i Se, mig Medusa, psykolgisk spänningsroman av Thorkil Damhaug. Fler smakebitar HÄR
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)