tisdag 19 juni 2018

Veckans topplista v. 25 - Australien

Johannas deckarhörna: "Idag tänkte jag att vi skall bege oss down under och fokusera på ett av mina nya favoritländer när det gäller böcker – det kommer en himla massa spännande titlar från Australien. Författare eller böcker, ni väljer själva vilket som hamnar på veckans australiensiska topplista."

Nam Le, Båten
Båten innehåller sju sinsemellan mycket olika noveller från skilda delar av världen. Nam Le kom till Australien som flykting från Vietnam när han var liten. Titelnovellen handlar just om båtflyktingar. Alla novellerna skildrar kämpande människor. De kämpar för sina liv och rättigheter. Miljöerna är väl skildrade och det förefaller som om författaren är bekant med dem alla. Den lilla kuststaden där de främsta intressena är fiske och fotboll är mycket levande liksom hösten i Central Park.
Richard Flanagan, Den smala vägen mot norr
Den australiske författaren Richard Flanagan född 1961  berättar sin fars historia om om fångenskapen i japanska fångläger i Burmas djungler där de är satta att bygga en järnväg. Här kolliderar de olika kulturerna. Berättare är fältläkaren major Dorrigo Evans. Ham för söker med alla medel göra livet lite lättare för de arma fångarna.

Patrick Whites bok från 1973, Stormens öga, läste jag innan jag skaffade bloggen. Jag minns att jag var väldigt skakad över den besvärliga Elizabeth Hunter som ligger på sin dödsbädd och tänker tillbaka på sitt liv. Två barn har hon. De väntar otåligt på att deras mor ska dö. Det enda de är intresserade av är arvet. 1973 var också året då Patrick White fick Nobelpriset i litteratur.  

Drömtidens framtid. Australien berättar
En katalog av berättelser av  författare ifrån Australien. Tranans utmärkta förlag.

Robyn Davidson, På kamelrygg genom öknen
Tillsammans med fyra kameler och en hund startar Robyn Davidson en resa från Alice Springs i centrala Australien genom 3 000 km vildmark som mestadels var öken. Resans mål var Australiens västkust och Indiska Oceanen. Hon kände en längtan efter ensamhet och tystnad. Men först måste hon skaffa kameler och lära sig umgås med dem och sköta om dem.

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. skulle tro att det var då ungefär jag läste också. kanske omkring Nobelpriset?

      Radera
  2. Har faktiskt inte läst någon av dessa, men White har jag funderat på många gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns att jag var väldigt tagen av Stormens öga

      Radera
  3. Nu påminde du mig om Nam Lee. Fast jag tänker inte honom som australiensare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men det är han faktiskt. vietnamesiskfödd visserligen men räknas som kanadensisk författare.

      Radera
    2. vietnamesiskfödd kanadensisk författare som inte skriver om Australien....

      Radera
  4. Flanagans bok står oläst i hyllan. Jag har läst The Boat, men tyckte bara om en del av novellerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte mycket om Flanagans bok. den fick ju också Bookerpriset 2014

      Radera
  5. Tack för tipsen. Inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
  6. Det var bra tips, och inga jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. då blev det kanske ett litet bidrag till TBR - listan?

      Radera
  7. Båten oläst i bokhyllan... tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var väl tur att jag påminde dig? noveller!

      Radera
  8. Har bara läst Den smala vägen mot norr. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  9. Vart tog min kommentar vägen? Jättefina tips från Down Under, tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för det, Paula. har inte försnillat någon kommentar

      Radera
  10. Patrick White har jag oläst, så det borde förstås åtgärdas :-) Båten fanns med hos mig också - gillar verkligen den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Patrick White kan en gott läsa åtminstone något av. Båten väldigt bra

      Radera
  11. Tack för tipsen. Jag tror inte att jag läst någon av dessa.

    SvaraRadera
  12. Åh, vilka spännande böcker! Tack för tips!

    SvaraRadera
  13. Inte läst någon av dessa, så tack så mycket för tipsen! :)

    SvaraRadera