söndag 10 juni 2018

En smakebit på søndag

Polaris förlag
"Det här är berättelsen om en svensk nittonhundratalsmänniska. En man utan sprickor men med en stor klyvnad, på så sätt helt lik samhället han befolkade och formade. Ragnar Johansson var svensk och svensken var han. Det var Elsa som en gång sa det till honom och han visste att det inte var beröm. För svenskarna var det löjligt att vara svensk, hade han förstått. Svensken var en bondlurk av jordnära enfald. De som yttrade sig om svensken ansåg sig inte höra dit själv utan befann sig i abstraktionernas tunna luftlager högt ovanför, där de visserligen talade Ragnars modersmål men mest använde det till att förmedla för enklare själar precis hur enkla de var, hur fel de tänkte och gjorde."  Från sidan 19 i Sveas son: en berättelse om folkhemmet av Lena Andersson.







Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att en delar med sig av det en just läser. Enda regeln: No spoilers!
Fler smakebitar HÄR.

26 kommentarer:

  1. köar för denna, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är värd att vänta på. går fort att läsa

      Radera
  2. Ja, så där är det ju. Blir lite nyfiken på den där boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är riktigt intressant och mycket lättläst

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Har sett att många har läst och tyckt mycket om boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är många som i likhet med mig tycker om den

      Radera
  4. Med tanke på vad jag tycker om författarens andra böcker avstår jag från denna, så tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har bara läst Egenmäktigt förfarande och den gillade jag liksom jag gillar Sveas son som är ett helt annat slags bok

      Radera
  5. Tror inte den är nånting för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gestaltad nittonhundratalshistoria med fint språk

      Radera
  6. Tack för smakebiten, läste en bok av författaren, det räckte

    SvaraRadera
    Svar
    1. alla hennes böcker är inte likadana. tvärtom

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Tror inte den här författarens böcker är riktigt min kopp te... visserligen rätt bra att man inte intresserar sig för precis alla sorters böcker. Kunde bli riktigt jobbigt. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. klart att en inte gillar alla böcker. det är illa nog som det är

      Radera
  8. Jag tycker ju författaren är ganska upphaussad, är inte så imponerad av tidigare alster som alla andra verkar vara. Men visst är det möjligt att Svea hamnar på min läslista ändå...det är ju lite allmänbildningsvarning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tycker kanske inte att hon är så upphaussad för sina böcker. har bara läst Egenmäktigt förfarande och den var intressant. LA är klok, skarpsynt och välformulerad. Sveas son är nittonhundratalshistoria i romanform

      Radera
  9. Jeg begynte på En roman om kjærlighet av denne forfatteren, men jeg klarte ikke lese den ferdig. Samtidig har jeg hørt veldig mye fint om bøkene hennes av andre, så jeg tror bare de ikke var noe for meg :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, en kan inte tycka om allt. och en hinner inte läsa varken allt eller hälften

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Har läst en av henne, och den var inte riktigt min stil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. LA skriver ganska olika böcker. jag tycker om hennes språk

      Radera
  11. Jag har läst en bok av författaren som jag tyckte var ganska intressant, men inte varit sugen på att läsa fler böcker. Men vem vet vad som händer framöver, har hänt att jag ändrat mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sveas son är ett originellt sätt att skriva folkhemmets historia på

      Radera
  12. En man utan sprickor, men med klyvnad...Intressant fras som gör mig nyfiken på boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en fras som en hejdar sig inför

      Radera
  13. Jag har inte läst något av henne, men smakbiten låter som något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. just Sveas son tror jag att du verkligen skulle gilla. en historisk roman om vårt 1900 - tal

      Radera