måndag 18 juni 2018

Tematrio - Mat och kakor

Lyran ber oss: Berätta om tre böcker som präglas av mat, kakor och godsaker! 

1. Banana Yashimoto, Kök   
Mikage är en ung föräldralös flicka som får bo hos vänner till hennes mormor  Mikage älskar kök av alla slag. Där känner hon sig trygg och mindre ensam. Hon har turen att få arbeta som assistent åt en mycket framstående kock. Många små japanska rätter blandas med maffiga amerikanska rätter. 

2.  Jenny Colgan, Christmas at The Cupcake Café
Issy Randall är framgångsrik ägare till Cupcake Café. Nu närmar sig julen, arbetsbördan ökar och Issys pojkvän står i begrepp att flytta till New York.
Issy måste mobilisera alla sina krafter för att klara av stressen och pressen i arbetet och oron över framtiden. Christmas at the Cupcake Café är kravlös feel - goodläsning med många läckra recept på hiskligt söta kakor.


3.  Mark Crick, Kafkas soppa Den samlade världslitteraturen i 14 recept.
Där hittar man till exempel Snabb misosoppa à la Franz Kafka, Löktårta à la Geoffrey Chauser, Fylld urbenad kyckling  à la Marquis de Sade och Clafoutis  à la Grandmère av Virginia Woolf.

14 kommentarer:

  1. Vilken ambitiös och rolig idé att samla världslitteraturens matreferenser och skriva ner recepten till dem! Kul gå-bort-present till belästa, tänker jag mig.

    SvaraRadera
  2. Kafkas soppa är kul, Colgans julbok ska jag vänta lite med

    SvaraRadera
    Svar
    1. julboken läste jag för flera år sedan. till min häpnad

      Radera
  3. har en del roliga böcker; vad Strindberg åt, Proust recept

    SvaraRadera
  4. de där Till bords med... brukar jag låna på biblioteket

    SvaraRadera
  5. Christmas at The Cupcake Café låter som en trevlig bok.

    Jag funderade på Kafkaboken, men valde några andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Colgan är väl ganska småputtrig. Kafkaboken är hysteriskt rolig. tyckte jag

      Radera
  6. Kafkas soppa låter intressant!

    SvaraRadera
  7. Å, Virginia Woolf... I "A room of ones own" slår hon fast att kvinnor "behöver vin och stekta rapphöns", det håller jag helt med om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur? vinet är det inga problem med, men jag minns inte den dag jag senast fick stekta rapphöns

      Radera
  8. Har läst första boken i Jenny Colgans serie. Inte hört talas om de andra två tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har ingen koll på Colgan - serien. vet inte om jag läser flera

      Radera