tisdag 12 juni 2018

Veckans topplista v. 24 - Blommiga omslag


Johannas deckarhörna: Våra fem favoriter när det gäller blommiga bokomslag.

1. Sarah Perry, Ormen i Essex
2. Leo Tolstoy, Anna Karenina
3. Dorothy Wordsworth, The Grasmere Journals
4. Marita Conlon - McKenna, Den glömda rosenträdgården
5. Poesidagbok. Dag för dag under hela året

Dagens dikt den 12 juni. Av Gustaf Fröding

Sorlar, sorlar, susar
sommarregnets sorl
alla trädens våta
blad och knoppar gråta
dropp - dropp - dropp
och därnedan rusar
bäck i sorl och porl,
bäck i porl.

14 kommentarer:

  1. Ormen i Essex är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  2. Fina böcker med fina omslag. Har bara läst Anna Karenina. essex, Gömda rosenträdgården och Grasmere Journals är jag intresserad av och poesiboken verkar jättefin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är fina böcker var och en på sitt sätt. en dikt för varje dag är kul

      Radera
  3. Ormen i Essex vill jag nog läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. det skulle jag tro. har inte kommit så långt i den

      Radera
  4. Ja just det ja, Ormen i Essex hade ju platsat också, den tänkte jag inte på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. och jag glömde Blomsterfesten i täppan...

      Radera
  5. Jättefina omslag! Anna Karenina har jag läst, Ormen i Essex är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! är också nyfiken på Ormen i Essex. har bara börjat på den

      Radera
  6. Poesidagboken var ju bara så snygg. Tror jag har en viss känsla för vilda blommor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är fin. just nu blommar många fina vilda blommor också alldeles för tidigt

      Radera
  7. Ormen i Essex köpte jag faktiskt på grund av omslaget :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är inte omöjligt att det var därför jag också köpte den...

      Radera