måndag 18 juni 2018

Dagens kulturella VM - spaning - Tunisien

enligt O: Dagens kulturella spaning är inte lätt heller. Tunisien. Men något finns det väl i gömmorna ändå.

Gisele Halimi, jurist, feminist, författare och essäist föddes i Tunisien 1927. Mamma var judinna och pappa muslim. Under 50 - 60 - talen deltog hon i kampen för Algeriets självständighet.  Hon stred också för rätten till fri abort. På svenska finns På kvinnans sida och Apelsinträdet, som kom ut 1988. Jag vet att jag läste den då långt före bloggtiden.

Tunisisk harissa
2 st röda chilifrukter
4 vitlöksklyftor
1 msk koriander
1 msk spiskummin
1/2 tsk salt
4 msk olivolja 

Tunisien ingår i Maghreb - unionen, det vill säga de arabiska länderna i väst;
Algeriet, Marocko, Tunisien, Libyen och Mauretanien.

I min egen hylla hittar jag Fanny Härgestam: Det här är vår tid. Fyra kvinnor efter revolutionen i Tunisien. Alla kvinnorna är politiskt aktiva. Härgestam är journalist och har under de senaste åren rapporterat ifrån Tunisien

4 kommentarer:

  1. bra jobbat, jag vet knappt var Tunisien ligger

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur, Hannele? bra att du är lite impad

      Radera
  2. Halimi låter som en spännande kvinna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vet att det skrevs ganska mycket om henne när Äppelträdet kom ut

      Radera