torsdag 14 juni 2018

Dagens kulturella VM - spaning

enligt O: Dagens kulturella VM - spaning

"Idag invigs fotbolls-VM i Ryssland och jag inleder också min planerade bloggserie med kulturella spaningar från de deltagande länderna. Värdlandet spelar som vanligt första matchen därför får de också det första inlägget."  (Ryssland vann med 5 - 0 mot Saudiarabien.) Kul idé. Jag hänger på.
Stilla flyter Don av Michail Sjolochov
Jag minns en magisk nattbio under studietiden. Det var svinkallt ute och luktade vått ylle i den fullproppade biosalongen. Och filmen var sååå bra!

Snöstormen av Vladimir Sorokin.   
Distriktsläkare Platon Iljitj Garin har blivit kallad till Dolgoje, en avlägsen by, där den bolivianska svartsoten härjar. Befolkningen ska vaccineras och därmed räddas från att bli zombier.Brödkusken Harkel har en självgångare som drivs av femtio småhästar stora som rapphöns. Garin och Harkel ger sig ut på en strapatsfylld resa. 
 
Krig och fred av Lev Tolstoj. Obs! Seriestart måndag SVT2 21.45. Del 1 av 6. 
Brittisk-amerikansk miniserie från 2016, efter Leo Tolstojs klassiska roman. BBC-dramatisering av den episka berättelsen om fem aristokratiska familjer som genomlever Napoleons invasion av Ryssland. 
Tyvärr inte den bästa inspelningen, men ändå. Tolstoj är en favorit.
Youtube

Stenka Razin med Ivan Rebroff  (klickbar länk)


Sonja: en bok om Lev Tolstojs hustru av Anne Edwards. Läste den för länge sedan och minns en dramatisk familj och ett stormigt äktenskap, som började med att den chockerade nygifta unga Sonja läste sin mans dagböcker och undrade vad det var för en man hon gift sig med.

Katarina den stora av Marie Tetzlaff
"Europas furstehistoria är full av fascinerande gestalter: briljanta, galna, blodtörstiga och ambitiösa. Men det är svårt att finna någon furste eller furstinna med ett öde mer spännande än vad Katarina hade, hon som kallades ”den stora”, kejsarinna av Ryssland 1762–96." Så skriver nyligen bortgångne professorn Sverker Oredsson i en artikel i Populär historia.

Salakis Rysk naturell yoghurt

8 kommentarer:

  1. Vilken kul idé! Och mängder av tips om böcker som jag förut tänkt "den borde jag läsa!" men sedan glömt bort :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tycker också att det är en kul idé. bra sätt att följa VM på

      Radera
  2. Jag älskade tv-serien från 1956 med Audrey Hepburn, Henry Fonda och Vittorio Gassman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att de äldre inspelningarna är bättre

      Radera
  3. ryskt är trevligt, ätit rödbetssoppa i Ryssland, ingen fast food

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det kan jag tro. har inte varit i Ryssland

      Radera
  4. (var statist i en zombie-film, liknar denna)

    SvaraRadera
    Svar
    1. har aldrig sett en zombie med rosa hatt och rosa vattenkanna. men det finns kanske sådana också?

      Radera