lördag 16 juni 2018

Dagens kulturella VM - spaning - Australien

enligt O: "Idag spelar Australien sin första match i mästerskapet och får därför stå i fokus för min kulturella spaning." Jag hänger på medan jag tittar på matchen mellan Danmark och Peru.

Australiens inofficiella nationalsång är Waltzing Matilda. Slim Dusty sjunger HÄR

Once a jolly swagman camped by a billabong

Under the shade of a coolibah tree, 

He sang as he watched and waited 'til his billy boiled

You'll come a-Waltzing Matilda, with me
Waltzing Matilda, Waltzing Matilda

You'll come a-Waltzing Matilda, with me

He sang as he watched and waited 'til his billy boiled,

you'll come a-Waltzing Matilda, with me
---- 
Germaine Greer, Pappa, vem var du (Daddy we hardly knew you) läste jag långt innan jag hade en blogg. Jag minns att den var sorgsen och mycket rörande. Eric Reginald Greer dog 1983. Dottern kände att hon visste väldigt lite om sin tystlåtne far och ägnade flera år av resor och sökande i arkiv för att göra sig en bild av honom. Germaine Greer, f. 1939 är en välkänd feminist och författare ifrån Australien. 1970 kom Den kvinnliga enucken. Den blev snabbt en bästsäljare, som skaffade henne både vänner och fiender.
Kvinnofängelset är en australiensisk kultförklarad TV - serie som jag snubblade över för inte alls länge sedan. För de hårdhudade internerna på kvinnofängelset Wentworth Detention Centre är vardagen långt ifrån enkel. Intrigerna är ständigt närvarande när de tvingas att handskas både med varandra och sina övervakare.  The flying doctors (Doktorn kan komma)var inte så tokig den heller. Den kan ses på TV 4 Guld
Patrick Whites bok från 1973, Stormens öga, läste jag också innan jag skaffade bloggen. Jag minns att jag var väldigt skakad över den besvärliga Elizabeth Hunter som ligger på sin dödsbädd och tänker tillbaka på sitt liv. Två barn har hon. De väntar otåligt på att deras mor ska dö. Det enda de är intresserade av är arvet. 1973 var också året då Patrick White fick Nobelpriset i litteratur. 

3 kommentarer:

  1. verkligen läskigt omslag på Greers bok, läste Den kvinnliga eunucken och något annat på 1970-talet, boken finns nog kvar på min feminist-hylla

    SvaraRadera
  2. Patrick White läste jag också på 1970-talet, ingen hade hört talas om datorer

    SvaraRadera
  3. Patrick White vill jag läsa något av, men det känns så tungt, men det är det kanske inte?

    SvaraRadera