tisdag 5 juni 2018

Veckans topplista v. 23 - Böcker jag vill läsa i sommar

Johannas deckarhörna: Veckans topplista handlar idag om böckerna vi vill läsa i sommar. Kan vara de nya som släpps under sommaren, eller de som redan finns hemma och som du ser fram emot att läsa under varma sommardagar (eller nätter).
1. Jag börjar med klassikern; samma klassiker som jag skulle ha läst förra sommaren, nämligen Anna Karenina av Leo Tolstoy. Jag har den läckra pocketutgåvan som kom ut 2017.
2. Japans historia av Ingemar Ottosson. Ny upplaga kommer ut på Historiska Media under juni. Japan upphör aldrig att fascinera.
3. Nummer två i Maja Lundes klimatkvartett har titeln Blå och handlar om vatten. Del ett heter Binas historia. Blå är alldeles nyutkommen.
4. Shaun Bythell, En bokhandlares dagbok är jag mycket nyfiken på. The Bookshop är Skottlands största bokhandel för begagnade böcker.
5. Nej och åter nej av Nina Lykke, "Nej och åter nej är en satir över privilegierade vuxnas dårskap, varm och svart som en välgörande espresso.", skriver man på Adlibris.

28 kommentarer:

  1. Mycket intressant lista. Anna Karenina är det enda jag har läst. Hoppas att du får en lika fin upplevelse som jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst den tidigare och sett filmen, men jag behöver repetera

      Radera
  2. Anna Karenina är jag sugen på att läsa om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läser om den nu. har kommit en bra bit

      Radera
  3. Lykkes bok tyckte jag inte riktigt om, skrattet fastnade i halsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var illavarslande. får se vad jag tycker

      Radera
  4. Böcker om bokhandlar tenderar att ha en märklig sorts charm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. allt som handlar om böcker är intressant

      Radera
  5. Bokhandlarboken finns med på min lista också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den finns med på mångas listor verkar det som

      Radera
  6. Nej och åter nej tyckte jag mycket om. Jag kommer att hålla utkik efter fler böcker av Nina Lykke. Boken om Japan skall jag läsa mer om, den kan nog vara något för mig också, och Blå måste jag läsa, bara jag hinner läsa Binas historia först. Tack för alla tips, helt enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. är nyfiken på Lykke. Ingemar Ottosson kan allt om Japansk historia. han är dessutom gift med en japanska. Binas historia är väldigt bra

      Radera
  7. En bokhandlares dagbok vill jag läsa.

    SvaraRadera
  8. Bokhandlaren har jag sett på så många ställen nu så jag blir nyfiken på den.

    SvaraRadera
  9. Bokhandlaren och Lykke är nog något för mig också!

    SvaraRadera
  10. Anna Karenina har jag läst. Den är värd att ta sig igenom om du frågar mig, men du måste tycka det är okej med långsamma böcker. Nej och åter nej vill jag också läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också läst den tidigare. och sett filmen. jag gillar långsamma böcker. har kommit en bra bit på väg

      Radera
  11. Anna Karenina har jag läst, men det var väldigt längesedan så jag minns inte så mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. just det. det är därför jag läser om den

      Radera
  12. Jag har Binas historia, kanske ska läsa den i sommar

    SvaraRadera
  13. Maja Lundes böcker skulle jag nog vilja läsa, någon gång så! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag! Binas historia är väldigt bra. hela läsecirkeln var glatt överraskad

      Radera
  14. Bokhandlarboken har jag också med på min lista. Anna Karenina tyckte jag mycket om när jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi är många som har med bokhandlarboken. gillade boken när jag läste den första gången för länge sedan. gillar den nu också. filmen med

      Radera