söndag 17 juni 2018

En smakebit på søndag

"Från: Aksel
Till: Carolina
8 maj 2014 kl 13.05
Ämne: Om jag dör

Bra att ha om jag tar ner flaggan.

Mitt datorlösen är: ivan2014
En utförlig lista ligger i Dokument/Om jag dör.rtf
Låt oss hoppas på det bästa! /Aksel

Jag läser mailet tre gånger i rad. Först förstår jag inte, sedan läser jag igen och blir orolig. Vid den tredje läsningen blir jag irriterad. Det här är så typiskt dig. Ingen är så krass och osentimental, på gränsen till tvångsmässigt realistisk, som du. Du med din extratorra ton i mail och sms. Du, med dina eviga backuper av dator och telefon. Du, med dina lösenord som du byter regelbundet och som alltid rymmer bokstäver i versaler och gemener och siffror och specialtecken. Du, som har berätttat att du inte vill begravas när du dör utan strös för vinden på något ställe dit ingen känner sig tvungen att åka med blommor och ljus. Ingen annan än du skulle skicka det här, mitt på dagen, från jobbet, till sin ammande flickvän hemma i soffan. Men det gjorde du. "

Från sidan 6 i Låt oss hoppas på det bästa av Carolina Setterwall. Albert Bonniers förlag. 2018
Albert Bonniers förlag
Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger handhar läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås! Fler smakebitar HÄR

32 kommentarer:

  1. Den boken har jag också tänkt läsa, och nu blir jag ännu mer övertygad om att jag skall göra det. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag att du ska göra. jag har vissa språkliga invändningar

      Radera
  2. Lite läskigt att få ett sådant mejl, bara så där, men egentligen så är det ju viktiga grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det viktigt, men han måste ju uppdatera hela tiden

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Olycksbådande innehåll i ett mail. Man undrar vad som är på gång där på jobbet egentligen?... :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. en undrar ju vad som fick honom att skriva det där mejlet just då, men det var väl ett infall

      Radera
  4. Ingen fingertoppskänsla på den mannen inte :) Förstår att hon blir irriterad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det gör en ju.andra människors känslor ingick nog inte i den mannens föreställningsvärld

      Radera
  5. Den här har jag läst om, men jag tror den skulle vara för jobbig att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror inte att den blir så jobbig som den kunde varit

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Den här har jag blivit nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har inte kommit så långt. ska bli spännande att se hur det går

      Radera
  7. Oj så spännande, vilken cliffhanger. Nu undrar jag om detta blir till en krimroman eller något annat...tack för smakbiten, måste kolla upp

    SvaraRadera
    Svar
    1. det blir något annat. ingen kriminalroman

      Radera
  8. Hm, blir nyfiken, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Det er vel ting en har bruk for å snakke om. Men det var litt tøft å sende en slik mail hjem fra jobb. Kunne han ikke tatt det opp på en finere måte når han kom hjem? :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. verkligen viktigt att tänka på. i god tid. när nu det är. mannen här tyckte väl att det var dags

      Radera
  10. Tack för smakbiten, den gör mig nyfiken på den här boken. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var avsikten! hoppas att den är bra. jag har inte läst så långt

      Radera
  11. Det där var en okänd titel för mig. Blev nyfiken på den. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet inte riktigt hur jag träffade på den men något lockade

      Radera
  12. Vad olycksbådande. Den vill jag läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, en lite konstig grej att plötsligt göra från jobbet till den ammande flickvännen

      Radera
  13. Det där kan jag förstå om det gör henne orolig.

    SvaraRadera
  14. Jeg hadde heller ikke likt å få en slik mail! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera