onsdag 27 juni 2018

Dagens kulturella VM - spaning - Serbien


enligt O säger sig ha haft en tuff spaning. Och det ligger ju i sakens natur. Forna Jugoslaviens röriga historia är inte lätt att reda ut. Och folk föds här och dör där och var hör de då hemma? Men de här spaningarna är oavlåtligt intressanta.

Landguiden. Utrikespolitiska institutet: Serbien var den största delrepubliken i Jugoslavien. I Serbien ingår provinsen Vojvodina i norr, medan Kosovo i sydväst brutit sig ut och ensidigt utropat självständighet. Sedan även unionen med Montenegro lösts upp 2006 är Serbien avskuret från Adriatiska havet. Landet bär på ett tungt arv från krigen i forna Jugoslavien på 1990-talet men har nu som mål att bli medlem av EU.
Norstedts
När duvor flyger av Adina Nadj Abonji en full ständigt oemotståndlig roman om problemen i forna Jugoslavien, om att vara invandrare, om att inte riktigt höra hemma varken här eller där och om att ha avvikande åsikter trots hårdhänta påtryckningar. Hur förhåller sig bosniska serber, kroater , muslimer och ungrare till jugoslvaiska folkarmén? Hur lever människor i ett land där det inte finns medicin och där man får köa för sin pension. Författaren föddes i Vojvodina i norra Serbien. 

Brev från en serbisk by av Milovan Danojlic. Författaren, född 1937, tycks vara mycket produktiv och skriver både poesi och prosa.

Mellan dröm och vaka: samtida serbisk poesi.1994

Vargarnas ömhet: samtida serbisk prosa. 1989

Ett överlagt mord: Min mormor Jelenas kärleksliv av Slobodan Selenic skildrar två kvinnors historia i mikroperspektivet och forna Jugoslaviens i makroperspektivet. Den här boken finns på "mitt" bibliotek och lockar till läsning.
Slutsåld på W&W
Kuriosa: Margaret Pemberton, Avskedens tid som tilldrar sig i Belgrad med början 1914. Två systrar skiljs åt av krig och kärlek.

5 kommentarer:

  1. Intressant, min personlige bilmekaniker på Hisingen kommer från Serbien, min frisör på Hisingen... han är nog från Bosnien, det var väl ca 1992 jag hade massa duktiga elever från Serbien, en kvinna skrev senare en bok om sitt liv, på svenska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad heter den boken då? vi har en utmärkt pizzeria på gatan som ägs av en man från Serbien. visserligen äter vi sällan pizza, men i alla fall

      Radera
    2. då får jag leta... har inte boken själv, läste om den i Göteborgs-Posten. På onsdagar talar jag på busshållplatsen med en jugoslavisk kvinna, hon sa idag lite surt att invandrare idag jobbar inte som hon gjorde... språket var inget hinder på 90-talet (inte innan heller, min mor kunde städa utan att kunna tala svenska)

      Radera
  2. Tack för fina tips! När duvor flyger låter extra intressant.

    SvaraRadera
  3. min gamla elev Nizama Causevic skrev Hotell Tre kronor på svenska - hon är från Bosnien

    SvaraRadera