lördag 30 juni 2018

Helgfrågan v. 26

Mia undrar hur våra sommarläsningshögar ser ut. Tja, det kan variera från dag till dag. En del korttidslån måste lämnas tillbaka till biblioteket och andra följer med hem. Men just idag ser min hög ut så här:
.
Längst ner i bottnen ligger Svenska broderier av Carin Holmberg. Den är så läcker. Och det är Helenes yllebroderier av Helene S Lundberg också. Ovanpå den ligger Selma Lagerlöfs brev till sin mor, Mammas Selma, där en bland annat kan läsa breven hon skrev hem ifrån studieresan till Jerusalem.  Ormen i Essex av Sarah Perry började jag på men sedan kom det annat emellan. Träd, kärlek och andra växter av Anne Hope Jahren ser jag fram emot att läsa efter att i flera veckor har legat i en solstol och stirrat upp i trädens bladverk här i trädgården.
Nästa bok har väntat bra länge i min hylla. Det är Romanerna om Patrick Melrose. 1 av Edward St Aubyn. Nu finns de andra delarna i pocket också så dem ska jag införskaffa. Gillar inte oavslutade projekt. Det är också därför jag ska läsa fjärde delen i Elena Ferrantes Neapelkvartett också, Det förlorade barnet. Därefter kommer en lärorik bok om Slow fashion av Johanna Nilsson.
Drottningen i kassan av Erika Petersson lär ut kundhyfs. Blod från himlen: ett fall för Bustianu av Marcello Fois är del två i serien om den sardiske advokaten Bustianu. Sashiko är ett enkelt japanskt sömnadssätt som har sitt ursprung att människor lagade sina kläder. Nu har det blivit konstsöm.  Sashiko heter en liten fin nybörjarbok av Anna Hörling. Överst ligger en liten roman av Simone de Beauvoir. Misstag i Moskva heter den och handlar en del om åldrande.
Till vänster stöttas högen av Raya av Henrik Johansson, en rapport från verkstadsgolvet i ett bageri. På den andra sidan står den vackra pocketutgåvan av Anna Karenina av Leo Tolstoy. Den läses i portioner i dagsljus, helst ute i trädgården. Varför kan ingen ge ut Krig och fred i en liknande utgåva?

Bonusfrågan: Hur firar ni in sommarlovet?
Same procedure as last year. Same procedure as every year. Tillagning av sex stora mördegsbottnar.Jag har inte grädde på min tårta utan tunna lager av chokladsmörkräm varvat med hallonsylt. Allra överst ett tunt lager smörkräm och massor av färgglada Non stop. Så blir sonen glad och nöjd. Tårtan ska mogna i ungefär en vecka.                                              

18 kommentarer:

  1. gillade Simones bok och gillar bibliotek ❤️ Tårta för sällan, barnbarnen äter inte sött och tanterna bantar

    SvaraRadera
    Svar
    1. japansk konssömn... jag som samlar på vackra

      Radera
    2. gamla stoppgarn, gärna ull, hittade nu fin sytråd av silke, gammalt

      Radera
  2. ja, tack och lov för bibliotek! vanliga bibliotek med böcker i. jag bakar endast tårta när sonen och dottern fyller år. banta? nej, en ska inte arbeta emot sin natur. jag tänker gå någon sashikokurs endera dagen

    SvaraRadera
  3. (kurser vågar jag mig inte på, får alltid kvarsittning, ett par dagars floristkurs urtråkigt, trädgårdsdesign kurs inte roligare, men fick se ett par intressanta trädgårdar)

    SvaraRadera
    Svar
    1. men jag får väl bjuda på lite kvarsittning då!

      Radera
  4. Åh, äntligen har jag läst en bok som du nämner! :D Raya, så bra den var! Starkt bokstöd till högen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. så roligt att du tycker att Raya är bra! Anna Karenina är verkligen ett maffigt verk

      Radera
  5. Det är kanske så jag ska ta mig an Anna Karenina, lite i taget.
    Melrose-böckerna är jag lite intresserad av liksom Ormen i Essex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det fungerar faktiskt bra att läsa Anna Karenina i portioner. men inte så långt emellan lästillfällena

      Radera
  6. Några har jag läst i din bokhög. Anna Karenina var det länge sen jag läste minns att jag gillade den. Melrose började jag kolla på som tv-serie men det blev lite för mycket piller och annat för min smak, kanske skulle vara intressantare med böckerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag började också se Melrose på någon kanal men det slutade jag ganska snart med. tror att jag också håller mig till böckerna

      Radera
  7. Ormen i Essex är jag lite nyfiken på. Men det har inte blivit av att läsa den. Istället försöker jag beta av de jag redan har i mina ägor. Trots det så blir böcker inköpte då och då... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag äger Ormen i Essex men jag har inte läst den än. jag kan inte heller låta bli att utöka min boksamling. det är så roligt

      Radera
  8. En blandad kompott. Och härlig tårta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är verkligen en salig blandning. tårtan blev väldigt bra, btw

      Radera