lördag 5 februari 2022

Veckans mening v. 5 2022

MIN

Robert på bokbloggen Mina skrivna ord har en lördagsutmaning som han kallar Veckans mening. Vi bjuder varandra på en mening utav det vi just läser. Min mening kommer ifrån sidan 47 i Bara en mor av Roy Jacobsen.

" Sillen kommer så snart ovädret har lagt sig, i tvära kast och enorma mängder, flera av garnen rämnar och mycket av fångsten hinner de inte rensa riktigt, de får kapa huvudet av den och slita ut inälvorna innan de kan salta den i tunnor, en rad åt norr och en rad ät väster., ön arbetar för högtryck i närmare två dygn.

10 kommentarer:

  1. Hm. Har inte ätit sill på ett tag, men det där gjorde mig inte riktigt sugen ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, men du kan köpa filéerna så slipper du rensningen

      Radera
  2. De ska väl inte klaga över att fångsten är god. Jag tycker jättemycket om sill, fast jag föredrar inlagd sill på burk. Senapssill, fransk löksill...

    SvaraRadera
    Svar
    1. stekt sill med potatismos och lingon är väldigt gott. och Brantevikssill

      Radera
  3. Oj, det var mycket om sillen som rymdes i den meningen. Sill i form av strömming är något man saknar lite. Minns vad roligt det var att rycka strömming. Allt har verkligen förändrats på rätt kort tid vad gäller tillgång på fisk och gifter i fisk. Numer vill man inte äta fisk från Östersjön...

    SvaraRadera
  4. För mig är det ett nöje att rensa sill!.Mmin mamma jobbade en kort period med det på en konservfabrik och lärde mig. Men efter att en gång blivit "lurad" av en närstående tjej att rensa 5 kg strömming (som jag gjorde glatt) men inte fick en enda firre med oss hem när vi sen åkte hem, så rensar jag numera endast fisk till oss två!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  5. Glömde att tala om att Pågens Levain-bröd kan laktosintoleranta äta och just min väninna har uppgett att hon som vegan kan äta fisk och skaldjur -som tur är.....för vad 17 skulle man bjuda på annars!?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vegan som äter fisk? - är väl ingen vegan.

      Radera
  6. Jag åt faktiskt stekt salt sill härom veckan. Innan dess måste det ha varit 15 år sedan. Det var inte dumt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är jättegott. även vanlig stekt sill

      Radera