söndag 20 februari 2022

En smakebit på søndag

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"Katja hade installerat sig som ett ointagligt fort i flygplansstolen med tjocka strumpr,nackskydd, ögonbindel, öronproppar och dragit i sig två glas rödvin på raken. Nu skulle hon sova. Ändå var hon spänd som en bågsträng och for upp med ett skrik när den vänliga mannen i stolen bredvid knackade på henne och frågade henne om han kunde få passera, han behövde gå på toaletten. Med ögonbindeln i pannan blängde hon på flygvärdinnorna som rörde sig fram och tillbaka i den smala mittgången och kände hur berusningen inte riktigt gjorde sitt jobb. Hon ville bara domna bort och sova så länge det var möjligt, bli avlyft från planet, placerad i en bil och sedan inlyft i en säng någonstans i Asien och fortsätta sova."

Från sidan 37 i I munkens skugga av Helena Thorfinn. Fler smakebitar HÄR.

20 kommentarer:

  1. blir lite nyfiken på denna, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. hörde
      Thorfinn tala om boken i onsdags och blev intresserad

      Radera
  2. Vilken känsla att sitta på ett flygplan. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en stark närvarokänsla i boken. gillar det

      Radera
  3. Svar
    1. det är den värd, tycker jag så här långt

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Blev intresserad nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja , den är intressant. miljön är väldigt obekant

      Radera
  5. Känner igen författaren, men har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste hennes första, Innan floden tar oss, om tiden i Bangladesh

      Radera
  6. Har läst hennes första bok som jag gillade, men har hennes andra stående i hyllan.
    Just den där beskrivningen av flygresor är inget man längtar till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också läst hennes första men inte hennes andra. Katja hade inte mycken lust att göra någonting. allra minst flyga

      Radera
  7. Innan floden tar oss har jag läst, för nästan tio år sedan. Minns den inte men gav ett skapligt betyg. Alltid spännande med exotiska miljöer som man själv känner dåligt till. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hörde Helena Thorfinn berätta om Innan floden tar oss. den handlade om hennes tid i Bangladesh. jag läste boken och jag minns att jag gillade den

      Radera
  8. Hon verkar inte direkt ha någon tanke på att försöka njuta av flygresan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katja hade inte lust att göra någonting egentligen

      Radera
  9. Jag håller med personen i boken att det sällan är roligt att flyga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju trångt och besvärligt för det mesta. och långt till toaletten

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Den damen tycktes inte ha något kontrollbehov. Eller nåt.

    SvaraRadera