söndag 6 februari 2022

En smakebit på søndag v. 5 2022

"Skymningen faller tidigt över Bungehallen i Fårösund. Inte en enda turist så här års. Jag håller ett paket köttfärs i handen och läser om sista förbrukningsdag när en sjuksköterska ringer från Stockholms sjukhem:" Nu är det nog inte så långt kvar för din mamma. Jag ville meddela mig... ifall du ville komma." Lägger ner köttfärsen i vagnen och går mot de krossade tomaterna. "Jaha, tyvärr... Jag är på Gotland. Är min halvsyster informerad?" - "Ja, jag har ringt henne, hon är på väg hit." - "Tack. Tack för all hjälp. Hör gärna av dig när hon ... dött. Om du får möjlighet." 

Från sidan 13 i Hjärtat av Daniel Bergman

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Fler smakebitar HÄR

16 kommentarer:

  1. Vilket förfärligt telefonsamtal att få... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Det låter som han inte stod sin mamma nära alls. Eller inte vill göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. just så är det. dt får sin förklaring i boken. fadern står inte heller högt i kurs

      Radera
  3. Åker man inte från Gotland till Stockholm med det samma om man får ett sådant telefonsamtal? Jag hade visserligen inte långt att åka när jag fick ett liknande samtal angående min mamma, men givetvis släppte jag allt och åkte till hennes vårdboende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst gör en så. även om det skulle vara besvärligt. men en viss förståelse får en dock när en läser boken

      Radera
  4. låter som en stressig situation ur livet, jag är osäker hur jag skulle göra... vår mor är 89 år

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten!
    Jag läser mellan raderna att relationen till modern inte kan vara den bästa..

    SvaraRadera
    Svar
    1. just så. inte till fadern heller vad det beträffar.

      Radera
  6. Så hon åkte inte dit eller? vilken smakebit blir nyfiken.

    SvaraRadera
  7. nej, han åkte inte dit. detta är en biografi. Ingmar Bergmans son berättar

    SvaraRadera
  8. Verkar inte vara någon vidare relation…tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej det var det verkligen inte. svårt att göra karriär med barn

      Radera
  9. Jag tittade på omslaget och trodde det var en feel-good-roman, där ser man, det var något helt annat! Jag hade nog inte gått med på att ringa o meddela efter dödsfallet om intresset för personen var så svalt... Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att hon gjorde det, trots allt. jag hade nog hoppat över det. det här är en biografi skriven av en son till Ingmar Bergman

      Radera