onsdag 16 februari 2022

Veckans kulturfråga v. 6 2022

 

enligt O: Vilken bokvärld skulle du vilja leva i och vilken huvudkaraktär skulle du vilja vara?


Jag skulle vilja vilja leva i Anna Karenina och vara Kitty, Jekaterina Aleksandrovna Sjtjerbatskaja (Katerina, Kitty, Katia, Katenka) — furstinna, yngst av systrarna Sjtjerbatskij, senare Konstantin Levins hustru. Kitty gifter sig med den renhjärtade Levin, som har idéer om jordbruk som mycket överensstämmer med Tolstojs egna. Levin var kär i Kitty, som var kär i Vronsky som var kär i Anna Karenina.Men det blev godsägaren Levin och Kitty som fick det lyckliga äktenskapet.                                                                                                                                   

2 kommentarer:

  1. Asch, jag har ju inte läst Anna Karenina än. När ska jag komma till skott? En renhjärtad karl skulle jag kanske stå ut med, men helst slipper jag även en sådan ;)

    SvaraRadera