måndag 28 februari 2022

Med många leenden. Selfie v. 9 2022

 

Klimakteriehäxan har lanserat en måndagsaktivitet som hon kallar Selfie. Så här skriver hon: "Måndag har blivit SELFIE-dag. Det här med att bjuda på en SELFIE bara i ord, det betyder att man också bjuds på riktigt många leenden! Ibland av igenkänning, ibland av överraskning, ibland av djärva hopp mellan sista bokstaven i ett svar till den första i nästkommande (det är ju tanken, att det ska bli en sammanhängande kedja av orden som svarar på mina nyckelord). Tror att även den nionde omgången kommer att få oss att dra på smilbandet flera gånger"! Jag försöker hänga på.

1. Ögonfärg: Gröngul

2. Äter inte:  Luad ål

3. Musikal:   Little Shop of Horrors

4. Inget för mig:  Slalom

5. Hemgjort:       Mammas matbröd

6. Värdefullt:      Dotter, dotterdotter, dotterson samt dotterns bror

7. Halvfabrikat:  Rödbetssallad

8. På golvet:      Dammtussar

9. Mat från Italien: Ravioli

10. Teaterpjäs:       I lodjurets timma

11. Obehagligt:     Avund

12. Uppskattar:    Delaktighet

19 kommentarer:

  1. Det var väl det jag visste - att jg skulle få dra på smilbandet i dag igen! Det du har på golvet, det har förvisso även jag! Och slalom - nä jag har definitivt gjort slut med fjällen. Kul att du hängde på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tar lite tid för poltten att trilla ner. jag fattade först inte att selfien var för allmänheten också. men nu har jag fått blodad tand!

      Radera
  2. Så kul att läsa andras selfie! Jag har grus på golvet jag, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är lätt hänt! kaffe och te också för den delen

      Radera
  3. Ha, min första tanke var dammtussar men mina bokstäver satte stopp för det . Vi har samma teaterpjäs- men jag fick googla den. Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa andras svar. En enda bokstav kan ju ändra helt på svaren.
    Dammtussar eller hundhår hade det nog varit på mina golv om det hade passat med bokstaven.

    SvaraRadera
  5. kanske är jag duktig på att åka slalom... har inte testat

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är du säkert, Hannele. glöm inte den rosa vattenkannan!

      Radera
  6. Slalom är det slutåkt med för min del! Måste tänka på benskörheten! 😜 Dammtussarna däremot finns fortfarande kvar! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. dammtussarna kan en lita på. de finns alltid där när ingenting annat gör det.

      Radera
  7. En Enqvist-pjäs minsann som hette något med morfar innan den blev teater. Spännande.Dina värdefulla passar in hos mig också, med tillägget dotterdotterdotter...tss Ål åt jag däremot med glädje fram till slutet av 90-talet men nu är det tvärstopp. Så det kan bli. Kul att vi delar avund som obehag!
    Slalom har jag aldrig ägnat mig åt, det var inte aktuellt när jag var ung, och när jag blev äldre blev jag harig.

    SvaraRadera
  8. dotterdotterdotter! imponerande! kan inte minnas att jag någonsin varit särskilt förtjust i ål. nej, nu är det nog lite sent att åka slalom

    SvaraRadera
  9. Så himla kul att du också har upptäckt Klimakteriehäxans Selfie. Den utmaningen är en av det roligaste som uppfunnits. Och att läsa allas svar verkligen får en att le.

    Skrattade till exempel riktigt gott åt ditt svar på fråga två. Nittio procent av deltagarna svarade ål, då de hade antingen blåa eller gråa ögon. Åsså kommer du med gröngula ögon och luad ål. Hahaha! Fick förresten googla den luade ålen. Hade aldrig hört talas om den varianten, men har också lärt mig ikväll att ålsoppa är Blekinges nationalrätt. Ja, tänk aalltså;-O)

    Dammtussar, men självklart. Det svarade jag ju också. Å Rödbetssallad är absolut nåt som måste finnas med på julbordet. Hatar rödbetor annars, men med sill älskar jag den salladen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag fattade inte att Selfien var för allmänheten s a s. har aldrig hört talas om ålsoppa så blekingska jag är. tänk, vad en lär sig på dessa bloggar!

      Radera
  10. Roligt att läsa dina svar. Och en hade jag med och annat hade kunnat vara med om det passat.

    SvaraRadera