torsdag 17 februari 2022

Helgfrågan v. 7 2022


Mias helgfråga v. 7: Hur gör en för att hitta lästid i vardagen?

Jag prioriterar. Och gör listor. Det finns mycket jag inte tycker är så viktigt som att läsa. Men det kan vara svårt att hitta den ro en behöver för läsning om det är mycket annat som behöver göras. Alltså kan det vara bra med en lista på vad som absolut måste göras; göra det och sedan med gott samvete kunna ägna sig åt läsningen. Gäller det läsecirkelböcker kan det vara bra att räkna ut hur mycket som behöver läsas per dag för att boken ska vara klar till cirkelträffen.

13 kommentarer:

  1. listor gör jag inte... och när tioåringen ringde igår och ville simma med mormor, så prioriterade jag det först

    SvaraRadera
    Svar
    1. listor är jättebra. det känns bra att pricka av. om barnbarnet vill simma skjuter en upp en del av listan till nästa dag

      Radera
  2. Det fungerar säkert om man är en person som gillar listor och planering. Jag är inte så bra på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar planering. men jag kan också ändra i planeringen om det dyker upp något

      Radera
  3. Listor kan få mig att göra saker, hur fånigt det än kan verka ... Älskar Lisa Larsons läsande dam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag tycker att listor fungerar. Lisa Larson - damen är fin. LL är stor i Japan

      Radera
  4. Det där med ro ja. Ofta när jag är klar med allt och äntligen sjunker ner i fåtöljen för att läsa, så har jag inte riktigt ork och ro nog att komma igång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej det får inte bli för tvära kast. en måste gå ner i varv först

      Radera
  5. Listor kan fungera. Jag har en passionsläsning, för mig, och en jobbläsning, alltså lista över ungdomsböcker och faktaböcker jag måste läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att listor ofta fungerar. det känns så jättebra att pricka av

      Radera
  6. Jag gör listor och planerar men ändå räcker inte tiden till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det gör den ju aldrig. men den räcker bättre omen är lite strukturerad

      Radera
  7. Listor är bra. Men böcker man gillar är bättre... för koncentrationsförmågan. Såklart håller jag med dig till 100% att läsning är viktigt! :)

    SvaraRadera