tisdag 22 februari 2022

Tisdagstrion v. 8 2022: Skuggor och speglingar

 Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 8: Skuggor och speglingar

1. I munkens skugga av Helena Thorfinn. Under läsning. Munken har inte påträffats ännu. Inte hans skugga heller.

2.  Spegling under jorden av Rut Hillarp. Hon illustrerar med sina egna bilder. Rut Hillarp använder sig mycket av dubbelexponering i såväl bild som text.  Antikens myter och medeltida sagor, träd, hav, natt är ofta använda motiv. Rut Hillarp har kallats den kvinnliga erotikens besjungare. Allt handlar om kärlek. Men det är ingen enkel eller självklar kärlek hon beskriver. Rut Hillarp går på djupet, problematiserar.

3. Brända skuggor av Kamila Shamsie. Brända skuggor omspänner tre världsdelar och tre generationer med början i Nagasaki 1945. Den unga lärarinnan Hiroko Tanaka skadas svårt av bomben. De tre svarta tranorna på kimonon hon bar brändes in på hennes rygg. Kamila Shamsie skildrar sextio års dramatiska historiska händelser i olika delar av världen genom den påverkan dessa har på enskilda individer.

28 kommentarer:

  1. Okända böcker för mig, men jag känner Thorfinn i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hillarp är lite orättvist bortglömd. Brända skuggor är väldigt bra. Vår älskade är en annan titel av Shamsie

      Radera
  2. Helt nya böcker för mig. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  3. Brända skuggor låter väldigt intressant!

    SvaraRadera
  4. Shamsie ja! Henne bara måste jag läsa. Tror att jag har den där i hyllan. Och har jag inte en bok OM Hillarp någonstans i gömmorna? Thorfinn har jag hört talas om, men aldrig läst. Jag tror baske mig att jag har någon titel av henne också i hyllan. Säg vad som inte finns där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shamsie är jättebra. Vår älskade är en annan titel av henne. Birgitta Holm har skrivit om Hillarp. Thorfinn har skrivit två romaner tidigare. Innan floden tar oss har jag läst

      Radera
  5. Brända skuggor känns som en bok för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Helt okända böcker för mig. Spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de är spännande var och en på sitt sätt

      Radera
  7. Thorfinn har jag läst en bok av i alla fall. Men inte den här just.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst Innan floden tar oss tidigare

      Radera
  8. Jag läste ngt annat av Shamsie, men Brända skuggor låter ju mycket mer intressant!

    SvaraRadera
  9. Kamila Shamsies bok har jag läst på engelska. Tack för tipsen om de andra två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hillarp är ganska bortglömd. lite orättvist kan jag tycka

      Radera
  10. Det var helt okända böcker men tycker jag känner igen någon av författarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör du säkert. Thorfinn och Shamsie har det ju skrivits om en del

      Radera
  11. Känner igen någon bok och en annan författare. Kul att det finns så mycket variation på temat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur? tyckte först att det verkade svårt men vid närmare eftertanke var det inte det alls

      Radera
  12. Hände det på riktigt att människor i Hiroshima och Nagasaki kunde få klädmönster inbrända i huden? Fascinerande, men alldeles förfärligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter inte helt otroligt tycker jag. kan inte föreställa mig hettan ens

      Radera
  13. Hillarps dikter gillar jag! Thorfinns böcker skulle jag vilja läsa!

    SvaraRadera
  14. Åh, Brända skuggor! Den är så bra.

    SvaraRadera