söndag 27 februari 2022

En smakebit på søndag

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"Det är inte det att jag är oförmögen att skapa egna relationer. Men jag tror att man ofta tar olika roller, och man gör det tidigt i en relation, i familjerelationer och i kärleksförhållanden, men även i vänskap. Lou har alltid varit den som gått först. Av oss två. Magneten som alla dras till. Jag blev tidigt den som gick bakom. Jag är inte den som går bakom i vanliga fall, i mina andra relationer. Jag har andra relationer. Herregud, det har gått nästan femton år sedan inspelningen av "Babetta". Det var då jag förlorade henne. Nej, inte förlorade. Herregud. Det var då våra liv började utvecklas i olika riktningar. Eller det var då det började märkas. Det är lätt att glömma bort när man ser hennes framgångar, när man kunnat följa dem. Att mitt liv faktiskt utvecklas. Jag står inte bara stilla."

Från sidan 35 i Babetta av Nina Wähä. Fler smakebitar HÄR

23 kommentarer:

  1. läste Wähäs Testamente, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gillade Wähäs noveller Allt handlar inte om dig

      Radera
    2. jag läste också Testamente men novellerna har jag inte läst

      Radera
  2. Den känner jag igen, den har synts en del de senaste veckorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den har ju precis kommit ut och det står om den överallt

      Radera
  3. Jag har inte läst något av författaren än.

    SvaraRadera
  4. Intressant smakbit. Jag har inte läst något av henne. Än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testamente - hennes första - tyckte jag mycket om. Babetta har jag inte läst så långt i

      Radera
  5. Ett relationsdrama? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Ska kolla upp den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. kolla upp hennes första, Testamente, också!

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Har hennes bok Testamente som jag inte läst ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testamente är väldigt speciell. tycker att Babetta är bra utan att ha läst så långt

      Radera
  8. Den här ligger i en läshög och väntar. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så bra! hoppas att du inte har någon lånetid att passa!

      Radera
  9. Jag gillar hennes sätt att skriva, att liksom resonera med sig själv. Står på kö för att låna den här boken. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det gör jag också. hon resonerar ju på det sättet med läsaren också

      Radera
  10. Tack för smakbiten! Känner till författarnamnet men inte läst något. Rena relationsdramaromaner är oftast sådant jag väljer bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men läs hennes första, Testamentet! där kan en tala om relationer. eller antirelationer. i Babetta tycker jag det verka mera handla om makt.

      Radera