söndag 13 februari 2022

En smakebit på søndag v 6 2022

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.  Min smakebit kommer från sid. 54 i Sly  av Sara Strömberg. Fler smakebitar HÄR

"Pappa var ute på den inglasade balkongen när jag kom. Han satt i rullstolen med blicken i fjärran. Trots äldreboendets namn, Åres solglänta, var det alltid skugga här. Om solen sken rann den i bergsskrevorna mittemot. Bakom honom fanns rummet med alla fotografier, alla minnen, uppsatta på väggarna. Moraklockan, sovrumsbyrån och flera favoritböcker hade han också fått med sig. Men allt såg malplacerat ut och jag visste att han saknade huset varje dag. Snöskottningen, vedeldningen och isfläckarna hade till slut tagit det ifrån honom. Benen var insvepta i en yllefilt, de knotiga fingrarna plockade med det tjocka tyget. Så vana att alltid ha något att göra, nu i stort sett obrukbara."

20 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Har sett boken lite överallt och är nyfiken på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst ungefär halva och jag tycker att den är väldigt bra

      Radera
  2. Den har jag faktiskt läst. Jag gillade den 🙂

    SvaraRadera
  3. kul med Åre-miljön, spännande, ensam kvinna utan familj eller nära vänner

    SvaraRadera
  4. Precis sådär som det kan kännas på äldreboende. Allt är på något vis malplacerat...inte hemma.
    Tack för tipset.
    Må gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gissar att många känner sig malplacerade där. konstigt mellanläge

      Radera
  5. Den boken dyker upp både här och där. Kanske dags att lägga den i läslistan. Tack för smakebit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att jag skulle kunna rekommendera det. snart klar. gillar fortfarande

      Radera
  6. Den här gillade jag! Hon skildrade miljön väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag gillar när journalisten far omkring mella Åresktan, Ånn och Järpen

      Radera
  7. Deckare är ju inte min genre men denna är jag nyfiken på, kanske (som vanligt) mest för miljön. Har hört mycket gott om den. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. rent generellt vill jag också ha något som är något utöver vanlig dekare. detta är en kriminalroman med så mycket mer än själva brottet

      Radera
  8. Den här ligger i mina ena ljudbokshylla. Hört blandade omdömen om den, låter som du gillar? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar och jag är på slutet så det kommer att hänga på upplösningen

      Radera
  9. Den verkar vara spännande. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. Den har jag läst och gillat. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera