tisdag 1 februari 2022

Tisdagstrion v. 5 2022

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 5: Afrika

1. Konkubinen av Elechi Amadi  räknas till de allra viktigaste västafrikanska romanerna och presenteras nu i översättning av Jan Ristarp för första gången på svenska (2016). Konkubinen är författarens debutroman och första delen i en trilogi som skildrar det traditionella livet i en nigeriansk by och förhållandet mellan människorna och deras gudar.

2. Gold Dust av Ibrahim al - Koni (Guldsand på svenska) handlar om tuaregen Ukhayyad och hans kamel. Ukhayyad har förskjutits från sin familj eftersom han vägrat acceptera den hustru hans far valt åt honom. Den unge mannen och hans kamel ger sig in i Sahara. I norr pågår det krig och i söder torka. Det blir en hård kamp för livet och utgången är oviss. Stenblödning är en annan av Ibrahim al - Konis romaner.

3. Fallet Mersault av den algeriske journalisten och författaren Kamel Daoud. Fallet Mersault för den mördade, namnlöse arabens ifrån Främlingen talan. Ett mycket intressant uppslag som innehåller mycket av Algeriets turbulenta nutidshistoria med inbördeskrig och frihetskamp.

26 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av de här tre, men den här veckan är det ett väntat resultat.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. det finns så väldigt mycket afrikanskt att läsa

      Radera
  3. Nigeria verkar producera en hel del riktigt bra författare. Eller är det bara så att det är just nigerianska författare som blivit översatta till svenska? Det kanske finns lysande författare i Kongo som vi inte hört talas om. Precis som vi inte hade hört talas om Gurnah från Zanzibar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det känns som om Nigeria intar en särställning. och precis som du säger finns det säkert mycket mer att upptäcka i de andra aftikanska länderna

      Radera
  4. al-Koni har jag också med. Konkubinen väntar i hyllan. Daoud började jag läsa, men av någon anledning kom jag av mig. Det var inte för att jag inte gillade den. Måste ta upp den snart igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag såg det. Daoud stångades jag med en stund innan jag kom igenom den. den kändes inte självklar på något sätt

      Radera
  5. Guldsand har jag läst. Intressant och bra bok. Dina andra två titlar gör min läslista längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den där läslistan utökas ordentligt en sådan här tisdagstrio

      Radera
  6. Åhå, intressanta titlar! *antecknar flitigt*

    SvaraRadera
  7. Intressant trio som hamnar på tipshögen (som tyvärr är väldigt hög redan)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den där att läsalistan är kilometerlång vid det här laget

      Radera
  8. Tack för jätteintressanta tips.

    SvaraRadera
  9. Alla dina tre låter väldigt intressanta, och alla tre har jag olästa!

    SvaraRadera
  10. det finns så mycket intressant att läsa från hela världen. hur ska en hinna allt?

    SvaraRadera
  11. Tack för tre intressanta tips på böcker jag inte läst!

    SvaraRadera
  12. Har inte läst någon av dina. Tack för tips!

    SvaraRadera
  13. Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv!1 februari 2022 kl. 20:40

    Dessa låter intressanta, jag har som mål att läsa minst en bok i månaden hela året, detta ska jag lägga på minnet. Förlåt att jag är så kass på att kommentera, men mitt mående är en berg-och-dalbana just nu :(

    SvaraRadera
  14. Tack för tipset på Konkubinen, verkar väldigt intressant och skrivs upp på läslistan

    SvaraRadera