torsdag 3 februari 2022

Helgfrågan v. 5 2022

Mias bokhörna: Helgfrågan v. 5 2022: Vårutgivningen har börjat komma på de flesta förlag. Har ni kollat ut någon godbit?: 

Ja, frågan är ställd tidigare, men godbitarna är många så den tål att ställas igen:

Ett sällsamt dubbelliv
: Gurli Linders memoarer om åren med S. A. Andrée av Lena Kåreland. Tänk, att sitta hemma och recensera barnböcker och skriva till sin kärlek S. A. Andrée som är på Nordpolen under tiden som en deltar i kulturlivet i Stockholm. Gurli Linder skrev också en bok om sällskapslivet i Stockholm.

Jag såg ett träd
av Eva Ström. En diktsamling om hur en tar sig igenom en pandemi med hjälp av bl.a. träd.

De förlorade minnenas ö av japanska Yoko Ogawa. En kuslig roman om en ö som drabbas av en pandemi. Saker börjar försvinna från ön och människors minnen försvinner. Ibland försvinner det också människor.

 

15 kommentarer:

  1. Den sista boken verkar otäck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. fruktansvärt otäck. hade det inte varit en japansk författare hade jag inte funderat på att läsa den

      Radera
  2. intressanta tips igen, Ogawas bok kanske jag vågar läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag får fundera på saken. den verkar väldigt deprimerande

      Radera
  3. Roligt att du hittat Kårelands bok! Jag tyckte mycket om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. aha, har du läst den? jag ska genast reservera den på biblioteket

      Radera
  4. Ogawas ligger här hemma på vänt. Det var min första bok för året i min Trananprenumeration. Jag såg ett träd kanske vore något för mig, jag är ju tokig i träd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är också väldigt förtjust i träd. vi har ett par stora väldiga träd på tomten. grannen tyckte att vi skulle hugga ner det ena och då sade jag att då flyttar jag. ken en prenumerera på trananböcker? jag gillar deras utgivning. Ogawas bok verkar lite hemsk

      Radera
  5. De förlorade minnenas ö är jag jättesugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag också.den är ju japansk, men jag tycker att det verkar ganska kuslig

      Radera
  6. De förlorade minnenas ö har hamnat på min minneslista på biblioteket. Kanske får jag något japanskt läst till sist... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag försöker hålla ögonen på nytt japanskt

      Radera
  7. Den sistnämnda lät intressant men läskig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det tycker ju jag som inte klarar av SF och fantasy. men det är ju japanskt. så jag måste försöka

      Radera