måndag 27 december 2021

Månadens tema 2021

Ugglan & Boken: Läsutmaning: Månadens tema 2021

Under 2021 har jag bestämt ett speciellt tema för varje månad. För att klara utmaningen räcker det att jag läser en bok på varje tema, men det kan förstås hända att jag blir inspirerad och hinner med flera av bara farten.

Tanken med Månadens tema 2021 är att jag blir tvungen att leta efter andra böcker än de som råkar ligga överst i min att-läsa-hög och på det sättet vidga mina läsvyer.

Häng på om du vill (du kan ju hitta på egna teman om du hellre vill det)!
  • Januari: Fackbok 
  • Starka band av Vivian Gornick     Gz
  • Februari: Noveller/Novellsamling 
  • Noveller av Tessa Hadley
  • Mars: Nästa bok i serien
  • Den som ser av Herbjørg Wassmo
  • April: Tecknad serie/grafisk roman
  • Mitt liv i Japan av Åsa Ekström
  • Maj: Biografi/självbiografi  
  • Moder liv av Ewa Fröling 
  • Eufori av Elin Cullhed
  • Juni: Historisk roman  
  • När bergen sjunger av Nguyễn Phan Quế Mai
  • Juli: Lyrik 
  • Julibarn av Herman Hesse ur min egen gamla klippbok
  • En bit papper ur Byliv av Louise Glück
  • Augusti: Hyllvärmare
  • New Forest av Josefine Klougart
  • September: Deckare
  • Neonregnet av James Lee Burke
  • Oktober: Klassiker
  • Bönder av Wladyslaw Reymont
  • November: Reseskildring
  • Darling River av Sara Stridsberg
  • December: Pjäs (läs, se eller lyssna)
  • Kallocain Radioteater

 

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. det tyckte jag också. hoppas att det kommer något liknande nästa år

      Radera
  2. Käre värld! Jag tycker att jag aldrig har hört talas om Wladyslaw Reymont, trots att jag läst listan över Nobelpristagare typ tusen gånger. Och att Darling River var en reseskildring hade jag inte en aning om. Har den på läslistan sedan anno dazumal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det finns många nobelpristagare som inte fastnar direkt. Darling River är en roadmovie snarare. jat änjde lite på gränserna där

      Radera
  3. Du har hittat massor av intressanta böcker! Tessa Hadleys noveller skulle jag vilja läsa, och Starka band också. Tycker (som du nog märkt) också det är kul med utmaningar och att leta fram passande böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hadleys noveller överraskade mig. Starka band tyckte jag mycket om. hoppas att du fortsätter med dina utmaningar!

      Radera