söndag 26 december 2021

En smakebit på søndag v. 51 2021

Historiska Media
"Man lägger märke till honom i staden, när han har ärenden dit. Han kommer ridande på den svartbruna, som är så lätt på kotbenen att den dansar, och barn och folk skockas bakom honom på gatorna. Man vet att han beställer en plog som inte är den sortens plog man känner till. Han lämnar en ritning till smeden, och plogen ska utföras exakt efter anvisningarna. Det spelar ingen roll vad smeden säger om den utmärkta danska plogens förträfflighet, det ska vara den här tyska plogen, precis så som kaptenen vill ha den. Han beställer också glasfönster hos en glasmästare, men inte ett, utan fyra stora och två små. Det sägs att han betalar i förskott med klingande mynt ur ett skrin med järnband som folk kan beskriva trots att ingen har sett det. Hans häst och hans oxe går det rykten om, hans pistol, hans käpp, hans längd, hans gula sidensjal om livet." 

Från sidan 20 i Kaptenen och Ann Barbara av Ida Jessen. Historiska Media 2021

En smakebit på søndag är en läsutmaning som administreras av astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger. Vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.  Fler smakebitar HÄR
 

22 kommentarer:

  1. Låter som en väldigt speciell person. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Viljestark person det där. Har sett författaren på andra bloggar men inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst flera romaner av Ida Jessen tidigare

      Radera
  3. Svar
    1. ge henne en chans, Hannele! jag har gillat allt jag läst av henne!

      Radera
  4. Så turen har kommit till denna, minns att du nämnde att du tänkt läsa när jag bjöd på en smakbit från den. Jag tyckte om den här. Gillat de böcker jag läst av Ida Jessen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. precis så. jag har också gillt allt. fick denna i julklapp av dottern

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Kände varken till bok eller författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en av flera jätteduktiga kvinnliga författare. har gillat allt jag läst

      Radera
  6. Tack för smakbiten, ingen bok jag har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ida Jessen är ett namn att lägga på minnet

      Radera
  7. Jeg kjenner jeg blir nysgjerrig på Kapteinen. Og da har jo forfatteren gjort en bra jobb :)
    Kos deg emd lesingen

    SvaraRadera
  8. Jag tyckte om denna! Tack för smakbit

    SvaraRadera
  9. Har inte läst Jessen. Ät det helt fiktivt eller en riktig kapten hon skriver om?

    SvaraRadera
  10. Så vackert det låter. Kanske det är något som jag skulle testa på att läsa. Ett mål för mig 2022 är att läsa MINST en bok i månaden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. du skulle du säkert kunna läsa Ida Jessens böcker. 2 i månaden. god fortsättning !

      Radera
  11. Har inte läst något av författaren. Låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
  12. tror verkligen att det är det. har inte lässå långt men jag har ett obegränsat förtroende för Ida Jessen


    SvaraRadera