torsdag 23 december 2021

Helgfråganv. 51: Julspecial

Mias bokhörna: Helgfrågan Julspecial v. 51: Tipsa om någon bok du läser eller har läst. Jag tipsar om en bok jag tänker läsa. Om jag får tid.

                                                         

Prinsessan de Clèves är en klassiker skriven av Madame de La Fayette. Jag har den gamla upplagan i Levande litteratur. Natur och Kulturs klassikerserie i översättning av Eva Alexandersson och med efterord av Daniel Andrae. Den kom ut 1964.

Den nya utgåvan som kom i Bonniers klassikerserie 2010 är i samma översättning. Daniel Andraes efterord saknas, men det finns ett förord av Birgit Munkhammar. Prinsessan de Clèves ska diskuteras i en av bokcirklarna ganska tidigt på nyåret. Jag tänker ha nyutgåvan som arbetsmaterial och skriva och stryka under i. Det är den gamla utgåvan alldeles för fin för.

9 kommentarer:

  1. efterord är kul att läsa, Madame de La Fayette väntar i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. har börjat lite och den verkar intressant

      Radera
  2. En klassiker som aldrig hamnat i mina händer. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har samlat på mig en del i serien Levande litteratur där Prinsessan de Clève ingår

      Radera
  3. Svar
    1. en kan omöjligen känna till alla klassiker. men den här finns som sagt i Natur och Kulturs klassikerserie

      Radera
  4. Undrar om jag inte har den nersparad på Storytel (en av de där 700 *host*). Ska kolla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter som ett betryggande bibliotek. bra att ha. en liten titt på några sidor lovar gott

      Radera
  5. Den klassikern kände jag inte alls till. Tack för tips!

    SvaraRadera