söndag 12 december 2021

En smakebit på søndag v. 49 2021

Läsutmaningen En smakebit på söndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. En enda regel finns och det  är att vi inte avslöjar för mycket. astridterese  på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna.

"Hon ville inte se ut som en kvinna, varken om kvinna eller man. Det hon egentligen ville, var att vara platt. Eftersom hon redan var så nätt och hade kort hår skulle hon kunna bli platt och ingenting, det var hon säker på. För henne betydde det utan tydligt kön. Det var inte första gången hon berättade det för mig. Det kunde gå månader utan att jag hörde något från henne och sedan fick jag plötsligt ett brev. Hon hade en barnslig handstil. Hon berättade att hon verkligen ville vara ingenting. Den här gången hade hon hittat en kirurg som kunde operera henne, ta bort det hon hade för mycket av."       Från sidan sju i Djur av Lise Tremblay. Fler smakebitar HÄR
 

18 kommentarer:

  1. Tremblay är nytt namn, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst ett par böcker av henne tidigare.

      Radera
  2. Att vara platt? Jag är inte säker på att jag greppar det, men det gör mig också nyfiken.

    SvaraRadera
  3. Okänd bok och författare för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte helt ny författare. väldigt sparsmakad

      Radera
  4. Det låter lite otäckt. Stackars flicka som har sådana tankar. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ska snart ta reda på vad det är hon vill, egentligen

      Radera
  5. Känner igen författarnamnet men tror inte att jag läst något, minns inte det isf.Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är inte helt okänd. och det finns flera titlar översatta till svenska

      Radera
  6. Känner till författaren men inte denna bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är hennes senaste bok. ska läsa vidare och se vart det barkar hän

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Tycker jag känner igen författarnamnet, men vet inte hur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du känner säkert igen författarnamnet. flera titlar är översatta till svenska

      Radera
  8. Det lät ju rätt knasigt, men vad jag förstår så är boken mycket allvarligt menad...Lite nyfiken är jag, men har ännu inte lagt till den på läslistan. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är nog väldigt mycket tankearbete bakom. inget skoj alls

      Radera
  9. Fy 17 för att ha såna tankar, det måste vara jobbigt - så den boken är inget för mig!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera