torsdag 9 december 2021

Veckans helgfråga v. 49 2021

Mias bokhörna: Veckans helgfråga v. 49: Har du önskat någon bok i julklapp?

Jag önskar alltid böcker i julklapp. Det får gärna vara överraskningar. Åtminstone om givaren kan godta ett byte.

Mänskligheten kommer att förundras. En biografi om Hilma af Klint av Julia Voss skulle jag kunna tänka mig, liksom

Alltför mycket kvinna: en biografi om Else Kleen och den nya kvinnan som samhällsförbättrande journalist. Else Kleen (1882 - 1968) ville verka för att höja klädkulturen; hon arbetade i flera stora tidningar och intresserade sig för sociala frågor. Dessutom hann hon gifta sig fyra gånger, bl. a. med den socialdemokratiske politikern Gustav Möller.

10 kommentarer:

  1. Läste Anna Lestadius Larssons "Hilma" och det får nog räcka för mig. Men ett väldigt speciellt kvinnoöde är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns så många speciella kvinnoöden som det är fantastiskt att läsa om

      Radera
  2. intressanta böcker, jag köper mina egna, lånar ofta på biblioteket

    SvaraRadera
  3. Det låter som intressanta böcker.

    SvaraRadera
  4. Säkert intressanta böcker men jag har aldrig hört talas om personerna i fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hilma af Klint, konstnär, och Else Kleen väldigt framåt journalist, intresserad av mode och Gustav Möller

      Radera
  5. Känner varken till böckerna eller personerna. Sen kan man ju undra hur samhällsförbättrande en höjning av klädkulturen är? Men vad vet jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, faktiskt. men det hela utgår ju ifrån vad Else Kleen tyckte

      Radera