onsdag 22 december 2021

Veckans kulturfråga v. 51 2021


 enligt O: Veckans kulturfråga v. 51: Vilken är årets bästa bok?

Svårt. Jag har en känsla av att jag läst ett flertal bra böcker i år. Men tre stycken sticker ut lite särskilt.

Det är Tritonus  Kjell Westö som jag nyligen läst/lyssnat på. Jag brukar inte gilla Westö men den här var helt oemotståndlig med all musik, djur och natur.

Den sista migrationen av Charlotte McCognahy blev jag också som klubbad av och lyssnade mig igenom två gånger på raken. Mycket djur och natur. Så fräscht!

Löpa varg av Kerstin Ekman tar upp många intressanta teman. Språket är fantastiskt som vanligt. Djur och natur här också.

8 kommentarer:

  1. Westö får jag läsa nån gång, lånade Den sista migrationen men den blev inte läst då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Westö kanske intresserar maken? där är så mycket musik i den. lyssna på Den sista migrationen

      Radera
  2. Jag har inte läst någon av dessa, men Löpa varg har jag förstått är uppskattad av många.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löpa varg måste du läsa, Robert. den är utsökt; av bästa Kerstin Ekman - märke

      Radera
  3. Har två böcker i din trio kvar att läsa. Hoppas hinna med ett gäng under julledigheten.

    SvaraRadera
  4. de är väl värda läsning. hoppas att du hinner med dem på lovet

    SvaraRadera
  5. Tritonus har jag haft i planeringen både länge och väl, men ännu inte kommit till skott. Löpa varg tyckte jag om och Den sista migrationen var verkligen mycket bra.

    SvaraRadera