onsdag 8 december 2021

Veckans kulturfråga v. 49 2021

enligt O: Veckans kulturfråga v. 49: Vilken eller vilka av de författare och deras verk som prisats av Svenska Deckarakademin tycker du extra mycket om?

Jag gillar också listor. Det är kul att se vilka som fått priser och vilka en läst. Förr i tiden läst jag många deckare men nu blir det färre. Det finns ju så otroligt mycket att läsa. 

Av bästa översatta författare erinrar jag mig Paul Claudels fantastiska Grå själar. Den gjorde ett outplånligt intryck på mig. En annan fransk deckarförfattare som jag läst det mesta av och några titlar flera gånger är Pierre Magnan. Till exempel Skuggspel. Hans miljö är trolsk.

Svenska deckarakademipristagare jag läst med förtjusning är Kerstin Ekman, Händelser vid vatten. Sven Westerberg läste jag gärna när det begav sig. Han skrev om spioneri och psykiska sjukdomar. Den döende detektiven av Leif G. W Persson lyssnade vi på, maken och jag under en lång bilresa. Peter Andersson läste fantastiskt bra och vi gillade boken mycket. Sådan far sådan dotter. Störst av allt av Malin Persson Giolito tyckte jag väldigt mycket om.

Debutantpriser fick Eva - Marie Liffner för den historiska kriminalromanen Camera. Väldigt spännande i intressant miljö. Olle Lönnaeus, journalist i Malmö, har skrivit en serie. Tiggarens hand är del tre i serien med antihjälten Johnny Lilja

6 kommentarer:

  1. Ekman får jag plocka fram, hon väntar i bokhyllan, nyfiken på Camera

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är så intressant rent historiskt också. bygger på gamla brev

      Radera
  2. Oj, jag har bara läst Ekman av dina. Eller... nu när jag har studerat det hela lite närmre så har jag nog läst GW också. Läste hans tre första, sedan fanns det inte fler - inte som jag hittade då i alla fall. Det är ju så länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. GW har du säkert läst. har bara lyssnat på Den döende detektiven. Peter Anderssons uppläsning gjorde nog sitt till.

      Radera
  3. Ekman, GW och hans dotter har jag förstås läst, Kul att du tar upp Lönnaeus! Mindes inte att han fått debutantpriset. Läsvärd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket läsvärd och nu skriver sonen, Jens Lönnaeus, också
      https://mrscalloway.blogspot.com/2020/06/clara.html.

      Radera