tisdag 13 november 2018

Veckans topplista v. 46 - Gråa bokomslag

Johannas deckarhörna: "Nu är vi mitt inne i den gråaste och tristaste delen av hösten. Löven ligger på marken, antalet soltimmar är typ noll och det dröjer ännu några veckor innan vi får tända våra juleljus. Därför tänkte jag att vi nog behöver en påminnelse om att grått kan vara en snygg färg. Så idag vill jag se fem favoriter när det gäller bokomslag som går i gråa färgtoner."

1. Grå själar av Philippe Claudel
En namnlös polisman skriver ner sina minnen av mordet på en ung flicka under första världskriget i ett regngrått landskap i nordöstra Frankrike. I bakgrunden hörs mullret från fronten. Boken blev det litterära genombrottet för författaren. Grå själar belv också filmad
2. Selma Lagerlöf. Sveriges modernaste kvinna av Anna Nordlund. 
En splitter ny biografi om SL med ett jättefint bildmaterial.
3. Stilla stunders tankar av Yoshida Kenko 
Genren kallas på japanska zuihitsu vilket ungefär betyder att en låter penseln gå och skriver ner spridda tankar allt eftersom de kommer upp. Kuddboken av Sei Shonagon hör också till den här genren.
4. Från din syster Lovisa av Maria Gustavsdotter.
Lovisa Engvall är trettiofem år när hon åker ut som missionär till Östturkestan. Året är 1900. Författaren har utgått ifrån de ca tvåhundra brev som Lovisa skrev till sin syster Kristina.
5. Knowledge and Survival in the Novels of Thomas Hardy av Jane Mattisson
Om hur det gamla bondesamhället möter den industriella revolutionen i England och hur det skildras i Hardys romaner.

23 kommentarer:

  1. Fina grå omslag. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Boken om Selma Lagerlöf verkar som en fin bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är verkligen jättefin. mycket fint bildmaterial

      Radera
  3. Boken om Selma Lagerlöf skulle nog vara intressant :)

    SvaraRadera
  4. Å, visste inte om nya Selma-boken! Den vill jag läsa! "Från din syster Lovisa" tyckte jag mycket om.

    SvaraRadera
  5. Nej här har jag inte läst någon.

    SvaraRadera
  6. Kanske borde man läsa mer Selma. Eller om henne.

    SvaraRadera
  7. Grå själar har jag läst, den passar ju verkligen bra till temat. Lite dyster har jag för mig.
    Böckerna om spridda tankar verkar intressanta. Igenkänningsfaktor för mig själv känns det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grå själar var dyster, men så fint skriven. har lite svårt att bara låta pennan löpa, men det är nog som det mesta andra en övningssak

      Radera
  8. Svar
    1. ja, det är det var och en på sitt eget sätt

      Radera
  9. Grå själar passade ju bra på flera sätt

    SvaraRadera
  10. Selma Lagerlöf skulle vara intressant att läsa om, kände inte till den nya biografin.

    SvaraRadera