onsdag 21 november 2018

Tematrio - Mansdagen

I måndags var det Internationella mansdagen och då tyckte Lyran att vi skulle berätta om tre romaner där män framställs på ett positivt sätt. Nu har jag tänkt i två dagar och äntligen kommit fram till följande:

1. Kristin Lavransdotters kloke, prövade far, Lavrans Björgulfsson, i romantrilogin om Kristin Lavransdotter

2. Gilbert Blythe i Anne på Grönkulla av Montgomery. Där finns ju för övrigt också Matthew, som tillsammans med den kärva Marilla tar hand om den föräldralösa Anne Shirley, trots att de hade önskat sig en pojke.

3. Skådespelaren Willem i Ett litet liv av Hanya Yanagihara som vårdar och beskyddar den illa åtgångne, två år yngre Jude St. Francis dag och natt.

6 kommentarer:

  1. Anne på Grönkulla är den enda jag läst. Ett litet liv finns oläst i min bokhylla. Kristin Lavransdotter vill jag gärna läsa.

    SvaraRadera
  2. ibland svårt att hitta bra manliga förebilder, Pappa Lånben kanske... mins inte Kristins far, de var alla så stränga i boken.

    (jag gör inte jättemycket reklam för min julblogg, osäker hur mycket jag kommer att lägga in där:
    http://hannelestraditioner.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristins far var inte bara sträng. jag tittar till din julblogg lite då och då. förstår verkligen om du inte hinner med den också

      Radera
  3. Läste Anne på Grönkulla flera gånger som barn,tyckte om både Gilbert och Matthew. Kristin Lavransdotter har stått på min borde-läsa-lista i tiotalet år nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. klassiker blir inte för gamla, lyckligtvis

      Radera