lördag 30 april 2016

Veckans bokbloggsfråga

BARNBOKSBLOGGEN lägger varje vecka ut en bokbloggsfråga. 
Vecka 17 är frågan:
Hur viktigt är det för dig att äga dina böcker? Köper du alla böcker du läser eller lånar du hellre? När det gäller de böcker som du vill äga, är det då viktigt för dig att ha samtliga böcker i en serie och att ha dem i samma format (pocket/inbunden, samma utgåva osv)?
Jag behöver absolut inte äga alla böcker jag läser. Men när jag inte står ut med väntetider i biblioteksköer köper jag om böckerna inte är för dyra.
Ibland vet jag meddetsamma att jag vill äga en viss bok. Senast var det Hjältinnor av Kate av Zambreno. Den handlar om kvinnorna som gömde sig bakom sina mera kända män, trots att de mycket väl hade kunnat stå i rampljuset själva. Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt - Brattström ville jag absolut äga liksom hennes Kulturmannen.
Om jag vill äga en serie är det ju trevligast att ha alla delarna i samma utförande. Men innehållet är ju det viktiga så det är ingen katastrof om så inte är fallet. Till exempel har jag ett bundet ex av första delen i Knausgårds serie Min kamp och resten i pocket. 

6 kommentarer:

  1. Hjältinnor är bra exempel på en bok som ingår i referensbiblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (utförande är oväsentligt, jag är bara intresserad av texten - maken vill ha likadana böcker)

      Radera
    2. Hjältinnor är jag väldigt nöjd med att jag köpte. maken är mest intresserad av bundna böcker

      Radera
  2. Lånar inte många böcker nuförtiden utan köper det mesta, vilket är ganska fånigt egentligen, speciellt med tanke på att hyllutrymmet blir fullt efter ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, så är det. hyllutrymmet är fyllt med råge här

      Radera
  3. Jag vill gärna äga de böcker jag verkligen har älskat. Men jag behöver verkligen inte äga allt jag läser. jag lånar allt mer på bibblan numera och både nu och förr lånar jag mycket böcker av kompisar och byter oså. :)

    SvaraRadera