torsdag 7 april 2016

Kvinnoalfabetet Bokstaven Ä

enligt O
hjälper oss lite idag när vi ska ta oss an alfabetets svåraste bokstav, nämligen Ä. enligt O efterfrågar två kulturella kvinnor men namn på Ä och två kulturella verk. Får se hur långt det räcker.
Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på Ä vill du lyfta fram?
Betzy Ählström (1857 - 1934), glaskonstnär som arbetade för Reijmyre glasbruk. Hon gjorde sig känd för svenska folket genom utställningen Jugendglas på Nationalmuseum 1980.

Vilken bok med en titel som börjar på Ä tycker du är läsvärd?
Älskande par av Agnes von Krusenstjerna. Den är också filmad med Gio Petré i rollen som Angela von Pahlen och Anita Björk som hennes faster Petra von Pahlen.
Vilken kulturellt verk som film, sång eller kanske tavla på Ä tycker du om?
Älskaren av Marguerite Duras.

Finns det någon kulturell kvinna på Ä som du är nyfiken på?
Inger Ärlemalm  är journalist och författare. Hon driver också kokboksantikvariatet Bokköket, beläget i ett gammalt järnbruk mellan Uppsala och Norrtälje.

14 kommentarer:

  1. (Älskaren ville jag inte ha med - han är ju en MAN :)

    SvaraRadera
  2. Duras bok ja, den hade jag glömt som också blev film tror jag. Betzy är allt en riktig duktig glaskonstnär. Jag valde en annan konstnär idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. visst är den filmad. jag tycker att en del av Betzy Ä:s vaser är fina

      Radera
  3. Du har ju riktiga personer som svar ;) Imponerande!

    SvaraRadera
  4. Du har ju riktiga personer som svar ;) Imponerande!

    SvaraRadera
  5. Jag visste ju att det borde finnas efternamn på Ä, men jag lyckades inte hitta någon. Imponerande att du löst det utan att fuska :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det förvånar mig egentligen att det inte fanns så många. Ärna och Ängla trodde jag fanns

      Radera
  6. Wow, du har nog lyckats bäst av alla denna veckan! :-)

    SvaraRadera
  7. Verkligt imponerande! Glaskonstnärer har jag otroligt dålig kunskap om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är inte särskilt kunnig på området heller. Inger Ärlemalm har jag träffat på i något sammanhang tidigare

      Radera