tisdag 5 april 2016

Teddy Todds fortsatta liv

I Liv efter liv av Kate Atkinson möter vi familjen Todd för första gången. Ursula Todd , Teddy Todds äldre syster, är den som får leva en rad alternativa liv. I 
En gud i spillror är det Teddy Todd som är protagonisten. Han lämnade sitt liv som poet och gick in vid flygvapnet när kriget bröt ut. Han blev bombflygare. Någon gång störtade han, en annan gång kraschlandade han i havet och under ett par år är han krigsfånge. Han har lyckats bra som befäl över sitt manskap. Mannarna gillar honom och litar på honom. Teddy Todd har utbildat dem minutiöst. Efter kriget har Teddy gift sig. Han och hustrun Nancy har en dotter, Viola, och ett par barnbarn, som Viola är en dålig mor åt. Tidsplanen skiftar mellan 20 - tal och allt däremellan till 90 - talet. Boken är omsorgsfullt skriven och man ser i källförteckningen att Kate Atkinson gjort ordentlig research; hennes persongalleri lever. Jag kommer på mig med att tycka riktigt illa om flera av karaktärerna. Och jag saknar modern, Sylvie, från förra boken. Hon borde få en egen roman. Hon var inte helt sympatisk hon heller, men jämförelsevis. Och hon är intressant liksom Hughs(Sylvies man) äventyrliga syster Izzy. Teddy Todd har levt för sin flygning och sitt liv bland andra flygare. Nu åldras han på ett hem. Familjen besöker honom pliktskyldigast. Ett barnbarn älskar sin morfar och vet att han är älskad tillbaka. För Sylvie var Teddy älsklingssonen. En har mycket att tänka på efter avslutad läsning; krig, bomber, familjerelationer, åldrandet, livet och döden. 

4 kommentarer:

  1. Längtar efter att få sätta tänderna i den här! Jag har nog läst i stort sett allt som Kate Atkinson skrivit och den här boken har jag sett fram emot mycket - men sparar den till sommaren eftersom jag har så många andra böcker jag ska hinna med den närmaste tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Atkinson är alltid bra, tror jag en kan säga utan att överdriva. det blir bra att ha sommaren till de här båda

      Radera
  2. Jag gillar när författare gör spinoff böcker på bikaraktärer från sina tidigare böcker. Det är väldigt coolt att få en inblick i andra perspektiv på det sättet. :) Både Liv efter Liv och En Gud i Spillror låter riktigt intressanta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är de verkligen! och det där med de olika synvinklarna är väldigt nyttigt. det är ju det en får i en läsecirkel, till exempel

      Radera