söndag 24 april 2016

En smakebit på søndag

Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten driver läsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakbit utav det vi just läser. En enda regel gäller: No spoilers!
"Det var inget fel på höken. Hon var inte sjuk. Hon var ett litet barn. Hon somnade för att det är vad småbarn gör. Jag var inte heller sjuk. Men jag hade förlorat en förälder och var fruktansvärt känslig, och jag förstod inte vad som höll på att hända med mig. I åratal hade jag fnyst åt Whites idé om att träna en hök var som ett slags övergångsrit. Överdrivet, hade jag tänkt. Stolligt. För så var det inte. Det visste jag. Jag hade flugit massor av jaktfåglar och var förtrogen med varje steg i träningen av dem. Men även om jag var förtrogen med de olika stegen, var jag inte förtrogen med personen som gick igenom dem. Jag var en spillra av mitt forna jag. Någonstans djupt inom mig fanns det något som försökte bygga upp sig igen och förlagan satt på min hand. Höken var allt jag ville vara: ensam, behärskad, sorglös och oemottaglig för de skador man som människa tillfogas. Jag höll på att förvandlas till en hök."
Från sidan 107 i H som i hök av Helen Macdonald. 
Fler smakebitar HÄR. 

39 kommentarer:

  1. Har hört talas om den här lite de senaste veckorna. Verkar vara en väldigt intressant bok! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Denna har jag sett på flera bloggar, tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbit! Man funderar över fortsättningen sen...

    SvaraRadera
  4. Det här är en bok som jag väldigt gärna skulle vilja läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är så spännande. och också väldigt personlig

      Radera
  5. Ny för mig, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten.
    Läste boken på den här sidan nyår och tänker ännu på den till och från!

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan tänka mig det. jag är helt fascinerad

      Radera
  7. Jeg så forfatteren på TV for en stund tilbake, men er usikker på om det er en bok jeg kommer til å lese.

    Akkurat nå fikk jeg en åpenbaring, jeg har nylig lest en biografi om Virginia Woolf. Derfor slår det meg nettopp nå at navnet på bloggen din kanskje er en referanse til nettopp hennes feministiske essay med samme navn. Stemmer det, eller er det tilfeldig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. tihi! noga valt. liksom min adress mrscalloway. har bara bytt ut en liten bokstav... läs boken! den är ett äventyr!

      Radera
  8. Fin smakbit, den här är jag lite nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läser och läser. måste se hur det går. ett helt främmande område

      Radera
  9. Svar
    1. den är så bra! innehåller också litterära referenser!

      Radera
  10. En bok som dyker upp lite här och var. Till sist kanske även hos mig.

    SvaraRadera
  11. Det är ju en bok som synts överallt senaste tiden. Den låter intressant, men jag är inte helt säker på om jag skulle vilja ha de egenskaper som hon räknar upp för höken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. men i det läget som författaren är just då kanske det är förståeligt. men det finns andra saker som förefaller mig främmande. kanske därför jag tycker att boken är så intressant. bl. a.

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Ny bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll ögonen på den! jag fortsätter och hoppas att det goda intrycket håller i sig

      Radera
  13. Denne har jeg sett så mange steder, men ikke fått summet meg til å lese. En dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, unna dig att läsa denna! otroligt intressant

      Radera
  14. Denna är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  15. Även jag blir nyfiken på den boken. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läser med stort intresse! ett okänt område för mig

      Radera
  16. Den här är jag nyfiken på, står på läslistan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo! den blir mer och mer spännande ju längre jag läser

      Radera
  17. Den är jag så sugen på, tror att det är en bok som passar mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jag säkert! visste inte att sådant fanns. falkenerare kände jag till om än diffust

      Radera
  18. Denne har jeg både sett på og lest om. Den har et litt fristende cover synes jeg :-) Ha en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. omslaget passar innehållet väldigt väl. Mabel är en skarp dam

      Radera
  19. Den här boken verkar intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera