söndag 3 april 2016

En smakebit på søndag

Ännu en vecka har gått. Återigen är det dags för en smakebit på søndag, läsutmaningen som handhas av Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Vi delger varandra smakebitar av det vi just läser. Enda regeln: No spoilers!
"Mor är liten till växten och når mig bara till bröstet. Hennes långvariga sorg efter Fars död har fått hennes kropp att torka ut. När jag berättar för henne om mina känslor för Manchuriet blir hon alldeles blek. "Mor, förlåt mig, men det är dags att din son fullbordar sin plikt som soldat." Utan ett ord går hon in på sitt rum. Hela kvällen kastar hennes profil sin bedrövade skugga på skärmväggen av vitt papper. Hon ber. Denna morgon har den första snön fallit i Tokyo. Jag lägger händerna platt på tatamin och faller på knä framför förfädernas altare. När jag reser mig möter min blick porträttet av min vördade Far. Han ler mot mig. Rummet uppfylls av hans ande. Måtte jag ta med en del av honom till Kina."
Från sidan 7 i Spelerskan av Shan Sa.
För tredje gången på kort tid läser jag om den japanska ockupationen av Manchuriet och kinesisk - japanska kriget. Först i Den smala vägen mot norr av Richard Flanagan och sedan i Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami. Fler smakebitar HÄR

38 kommentarer:

  1. Go är väldigt trevligt spel, inte så enkelt som det ser ut.

    SvaraRadera
  2. Ett krig som jag aldrig ens funderat på...

    SvaraRadera
  3. Det var en vacker smakbit från en hemsk tidsperiod.

    SvaraRadera
  4. Det var ett krig jag inte hade hört talas om förrän jag läste Fågeln som vrider upp världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte jag heller. Flanagans bok var först

      Radera
  5. Blir lite nyfiken på den här. Tac k för smakbit och tips!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakebiten, helt ny bok för mig.

    SvaraRadera
  7. Den här boken blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. trodde att den var helt kinesisk. men där finns betydelsefulla japanska inslag också

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Ska kolla upp den!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Ingen bok jag kände till, blev nyfiken nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den kom 2003 på svenska. tror att detta är enda titeln som finns översatt

      Radera
  10. Tack för smakbiten.
    Verkar intressant.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  11. Intressant, tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. stackars mor som sitter och ber för öppen ridå!

      Radera
  13. Verkar riktigt spännande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. den lär handla om en kinesisk flicka och en japansk officer...

      Radera
  14. Tack för en intressant smakbit. Blev riktigt nyfiken på den boken. Älskar böcker från denna delen av världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läser också gärna romaner från Asien

      Radera
  15. Tack för smakbiten - nu blev jag sugen på att läsa något från Japan!

    SvaraRadera
  16. Tack för en intressant smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska alldeles strax ta itu med läsning av boken

      Radera
  17. Tack för smakbiten! Den här blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera