torsdag 21 april 2016

Ny läsutmaning

Ny läsutmaning från enligt O
"Jag har svårt att komma ur alfabetet, kanske för att det känns skönt med en lagom begränsad utmaning som inte behöver hålla på i åratal. Kanske för att jag har dålig fantasi, eller i behov av struktur. Känner jag för det blir det kanske ett varv till, men just nu planerar jag bara för en alfabetsomgång med veckans ord. Varje vecka presenterar jag fem ord som du ska associera med böcker. Du kan använda fem ord till ett verk eller presentera upp till fem stycken dvs ett för varje ord. Eller varför inte presentera ett gäng författare som du förknippar med orden. Att blanda går självklart alldeles utmärkt. Inga krav på att namn eller verk börjar på någon speciell bokstav och inte heller något krav på att det är kvinnor som skrivit böckerna eller är huvudpersoner i dem. Så fri som en styrd utmaning kan bli alltså, förutom att jag tänker mig ett fokus på böcker och inte på kultur i allmänhet.
Vilka böcker och författare förknippar du med veckans ord? Jag ser fram emot att se vilka strategier ni använder och hur ni motiverar era val. Stort lycka till."
Det här är veckans ord:

alltid   Alltid Amber av Kathleen Winston. Minns bara titeln från tidiga tonårens läsning. Den och Solen är mitt öde av Marguerite Steen. Amber minns jag enbart för flicknamnet Amber, som jag tyckte var exotiskt.
alkohol Århundradets kärlekssaga ligger nära till hands. Märta Tikkanens skildring av sitt äktenskap med en alkoholist.

alldaglig Den fula ankungen av H C Andersen fick det bli trots att det kanske finns en gradskillnad mellan alldaglig och ful. Det sitter för övrigt i betraktarens öga. Just nu ruvar en andhona i vår trädgård. Hon spelar död när jag försöker titta till henne. Undrar hur länge hon kan lura katten och skatorna?
analfabet Analfabeten av Ivar Lo - Johansson. Romanen är en hyllning till Lo - Johanssons far. Jag har läst flera böcker av Ivar Lo - Johansson, men inte denna. Det vore något att ge ut i ny, snygg pocketupplaga!
associera När jag tänker på böcker och läsning idag associerar jag till att Charlotte Brontë skulle fyllt 200 år idag.

9 kommentarer:

  1. Ivar Lo-Johanssons bok var ju "klockren" som det heter på nusvenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur, Robert! skulle ha lust att läsa den dessutom

      Radera
  2. Ivar Lo-Johanssons bok hade jag också med. En fin liten bok tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. synd att den inte finns som pocket. skulle passa i vår läsecirkel

      Radera
  3. Det här låter som en kul utmaning!

    SvaraRadera
  4. Bra och intressanta val. Jag funderade på att hoppa på denna nya ord utmaning men fantasin har varit trög på att komma på bra saker till orden. Men ska fortsätta fundera. :)

    SvaraRadera