söndag 10 april 2016

En smakebit på søndag

Den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten administrerar söndagsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakbitar av det vi just läser. En enda regel finns: No spoilers!
"Agda vaknade först och gick ut på bron i bara linnet, det var så tidigt att ingen var i farten och kunde se henne. Hon var frestad sätta sig på trappan och kamma ut flätan i det mjuka solljuset. Men Nils måste väckas. Hon slickade på pekfingret och sträckte upp det i luften. Den tycktes stå precis stilla, men om ett litet tag kände hon ändå en aldrig så liten svalka på södersidan. Hon for in och tog tag i mannen. - "Vaken Nisj! Det är det grannaste väder du kan tänk dej! Klocka jer fem. Häv dej opp nu! He jer lugnt som i grava." - "Jag är så trött. Låt mej vara." - "Hör du inte va ja säj," gick hon an. "Det blåser int så pass att ett grässtrå röres." Hon lämnade honom och gick till spisen för att tända. När man har en omtänksam karl som snickar kanor om kvällen och sätter dem oppi vrån att torka å bli fina över natten är det ingen konst att vara hustru om morron och få fräs på spisen och pannan." 
sid. 15 i Tjärdalen av Sara Lidman. Fler smakebitar HÄR

36 kommentarer:

  1. Oh, fick lite aversion mot dialekten bara av den lilla smulan...

    SvaraRadera
  2. Jösses... läsa på dialekt är nog inget för mig. Speciellt inte den dialekten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nä,men nu ska vi diskutera boken i läsecirkeln, så det är bara att kämpa på

      Radera
  3. en annan tid, ett annat liv, somliga straffar gud genast.

    SvaraRadera
  4. Inte läst något av Sara Lidman. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Sara Lidman borde man verkligen läsa något av. Varför inte denna :) Läser i kommentarerna aversion mot dialekten - men där tycker jag nästan tvärt om - en utmaning, roligt!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar också dialekter. har inte heller läst Sara Lidman tidigare

      Radera
  6. Sara Lidman har jag bara läst en novell av, men skulle vilja läsa mer av henne med tanke på att hon är från Västerbotten och det skulle vara kul att läsa böcker av författare norrifrån när man själv bor i de områdena :) Ibland kan jag tycka det är roligt att läsa på dialekt, det blir lite av en utmaning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar ofta böcker norrifrån trots att jag själv är söderifrån. dialekter är roligt

      Radera
  7. Känns lite charmigt och målande att hör dem i deras egen ton. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska bli intressant att se hur romanen utvecklas

      Radera
  8. Jag skäms för att erkänna att jag inte läst något av Sara Lidman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det behöver du inte skämmas för. du är i gott sällskap. av mig, till exempel...

      Radera
  9. Tack för smakbit! Sara Lidman har jag visst inte läst något av, dags att åtgärda kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag också. har inte läst något tidigare

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Ibland ger talspråk / dialekt verkligen färg åt en bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen. tycker inte att det känns fel eller känns svårt

      Radera
  11. Läsa dialekt brukar vara något av en utmaning :-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. om det blir för mycket är det besvärligt

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Osäker på om jag har läst något av Sara Lidman. Kan ha läst något utdrag när jag pluggade litteratur, minnet är bra men kort....

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror faktiskt inte att SL ingick i någon studiekurs. men nu, som sagt...

      Radera
  13. Har inte läst något av Lidman. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Tror jag läste någon av henne på en kurs någon gång, men minns verkligen inte... Knäppt det där vad en kan glömma. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns inte plats att komma ihåg precis allt. en måste sortera bort en del

      Radera
  15. Lidman har jag länge funderat på att läsa. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag försöker slå upp de dialektala uttrycken, men det är verkligen inte lätt

      Radera
  16. Tack för smakbiten, okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  17. Sara Lidman ska jag läsa mera av, den här kanske skulle vara bra!

    SvaraRadera
  18. Jag har nog inte läst något av henne än

    SvaraRadera