söndag 17 april 2016

En smakebit på søndag

Marie på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten inbjuder oss varje söndag att dela det vi just läser med andra bloggare i läsutmaningen En smakebit på søndag. En enda regel gäller: No spoilers!
"Den senaste flugan är farao. Kungen förbjuder spelet eftersom förlusterna är så stora. Men kungen är en vanemänniska som drar sig tillbaka tidigt om kvällarna, och när han har gått höjs insatserna vid drottningens bord. "Stackarn", kallar hon honom. Drottningen är den som dikterar modet. Hennes klänningar - ungefär hundrafemtio stycken per år - sys av Rose Bertin, en dyr men oumbärlig modist med lokaler på Rue Saint - Honoré. Klädseln vid hovet är ett slags portabelt fängelse, med sina valben, sina väldiga bågar, sina släp, sina styva brokader och bepansrade utsmyckningar. - -- Sant är att drottningen skulle vilja bryta sig lös ur detta och inleda en frihetens tidsålder: med skiraste tyll, mjukaste muslin, med enkla band och böljande tunikor."

Från sidan 73 i Frihet av Hilary Mantel, första delen i en trilogi om franska revolutionen. Fler smakebitar HÄR

38 kommentarer:

  1. Hilary Mantel har jag hört mycket om, men aldrig läst.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten, franska revolutionen har jag nog inte läst så mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte jag heller. jag slår upp massor. Mantel håller sig helt till de verkliga historiska händelserna och människorna

      Radera
  3. Jag har ännu inte läst något av Hilary Mantel. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst hennes memoar och även första Cromwellboken. mycket läsvärd

      Radera
  4. Bra smakebit! Har ikke hørt noe om denne forfatteren, så det var interessant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. då har du något intressant att upptäcka!

      Radera
  5. Tack för smakbit! Känner inte till just denna bok. Vill läsa något av Mantel men tjockleken på böckerna avskräcker lite. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är väldigt lätt att läsa, tycker jag

      Radera
  6. Än har jag inte läst något av Mantel - men det ska jag snart råda bot på :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag verkligen! hon är så bra

      Radera
  7. Har Wolf Hall av Mantel i bokhyllan men har ännu inte hunnit ta itu med den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte mycket om Wolf Hall och även Mantels memoar

      Radera
  8. Har inte läst.
    Tack för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  9. Hu, skönt med mjuka kjolar och byxor.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Maken har läst Wolf Hall av henne, men jag känner mig inte så lockad av hennes böcker faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blev helt tagen av Wolf Hall och även hennes memoar. Frihet lovar gott

      Radera
  11. Låter intressant. Reagerde först på att det var väldigt många klänningar att bära på ett år och i nästa varv började jag tycka synd om människan som gjorde dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var nog inga vanliga små bomullstrasor, precis. visst hade en hunnit med 150 klänningar på ett år om en hade haft dem och brukade gå omkring i klänning

      Radera
  12. Mantel er dyktige med historiske romaner :) Jeg har lyttet til boken Wolf Hall av henne på lydbok tidligere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, historia blir plötsligt intressant. hon gör den levande

      Radera
  13. Inte läst något av Mantel ännu. Men har tänkt att jag ska göra det någon gång. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror inte att du skulle ångra dig! hon är jättebra!

      Radera
  14. Har två böcker av Mantel som väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
  15. Låter intressant! Jag fastnade inte för Wolf Hall, men kanske skulle denna fånga mig mer?

    SvaraRadera