måndag 18 april 2016

Tematrio - Kungligheter

Lyrans TEMATRIO handlar den här veckan egentligen om kungligheter, men det visar sig sedan att det av någon anledning går lika bra med borgmästare och fantasikungligheter. Summan av kardemumman är att vi nog har ganska fria händer.
1. A ROYAL AFFAIR. Drottningen, Caroline Mathilde av Storbritannien, förmäldes som 15 - åring med sin kusin, Kristian VII av Danmark. In kommer Johann Friedrich Struensee och vinner konungens förtroende och drottningens kärlek. Per Olov Enquist har skildrat detta i romanen Livläkarens besök. I filmen spelar Alicia Vikander rollen som Caroline Mathilde. Svärmor, som också var drottning,  vill jag inte ens tänka på.
2. Den röde Prins Eugen. Fasetter ur ett liv. Utställning på Waldemarsudde samt bok med samma titel. Jag visste inte mycket om denne prins innan, så jag blev mycket överraskad av att möta in intressant människa som var konstnär, konstsamlare, folkbildare, trädgårdsfantast och demokrat. Han var också mycket intresserad av musik och litteratur och umgicks med musiker  författare. Helena Nyblom hörde till dem och Verner von Heidenstam.
Bilden lånad av Rävjägarn
3. Kung Liljekonvalje av dungen,
kung Liljekonvalje är vit som snö,
nu sörjer unga kungen
prinsessan Liljekonvaljemö.
Kung Liljekonvalje han sänker
sitt sorgsna huvud så tungt och vekt,
och silverhjälmen blänker
i sommarskymningen blekt.
Kring bårens spindelvävar
från rökelsekaren med blomsterstoft
en virak sakta svävar,
all skogen är full av doft.
Från björkens gungande krona,
från vindens vaggande gröna hus
små sorgevisor tona,
all skogen är uppfylld av sus.
Det susar ett bud genom dälden
om kungssorg bland viskande blad,
i skogens vida välden
från liljekonvaljernas huvudstad.

Ur Stänk och flikar av Gustav Fröding

21 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av de här böckerna.

    SvaraRadera
  2. A Royal Affair vill jag gärna se! Och Frödings dikt är så fin.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. visst är den fin! och när vi nu fick fria händer så...

      Radera
  4. Fröding är fin! Och så tänker jag på Maria Lang som gjorde en pusseldeckare av den där dikten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. just precis. tror aldrig jag sett den däremot

      Radera
  5. Nej det är inget jag känner igen och någon trädgårdsfantast är jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. då har du en del kul kvar att bekanta dig med bara här!

      Radera
  6. Livläkarens besök står här och väntar på att bli läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte att den var väldigt bra. men jag brukar gilla Enquist

      Radera
  7. Bara bekant med dikten. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Kung Liljekonvalje är så fin. :)
    Filmen o boken känner jag dock inte till - tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon ur din trio.

    SvaraRadera